Musorujsag
Élő Eredmények

Volt Forma-1-esek, és a túraautózás elitje körözget a Hungaroringen

Tóth Róbert
Az első hivatalos teszttel, 33 nappal a hockenheimi első futam előtt, hivatalosan is elkezdődött a DTM szezon a Hungaroringen. A 23 autós mezőnyben a három német prémiumgyártó, az Audi, a BMW és a Mercedes autói versenyeznek egymással. A 2014-es bajnokság tíz futamból áll, a hat németországi verseny mellett, lesz osztrák, orosz, kínai futam is, és 1988 után Magyarországra is visszatér a sorozat. Június első hétvégéjén a szezon harmadik futamának ad otthont a Hungaroring.
DTM teszt a Hungaroringen (Fotó: DTM/Facebook) DTM teszt a Hungaroringen (Fotó: DTM/Facebook)

A budapesti teszt első napján délelőtt 11 versenyző ült autóba. A nap első felében az Audi versenyzői voltak a leggyorsabbak. Negyedik helyével 2012 bajnoka a kanadai Bruno Spengler volt a legjobb BMW-s, egy másodperccel volt lassabb Jamie Greennél. 2013 bajnoka, Mike Rockenfeller az ötödik idővel mehetett ebédelni. Egyenlőre komoly lemaradásban van a Mercedes, mindhárom versenyzőjük hátrány több mint 2 másodperc.

Időeredmények 03.31. hétfő, 12:00 óra:

1 Jamie Green (GBR) Audi RS 5 DTM 1:38.200

2 Adrien Tambay (FRA) Audi RS5 DTM 1:38.518

3 Miguel Molina (ESP) Audi RS5 DTM 1:38.531

4 Bruno Spengler (CAN) BMW M4 DTM 1:39.242

5 Mike Rockenfeller (DEU) Audi RS5 DTM 1:39.547

6 Maxime Martin (BEL) BMW M4 DTM 1:39.655

7 Antonio Felix da Costa (PRT) BMW M4 DTM 1:39.666

8 Joey Hand (USA) BMW M4 DTM 1:39.748

9 Paul Di Resta (GBR) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40.383

10 Gary Paffett (GBR) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40.434

11 Vitaly Petrov (RUS) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40.741

A DTM versenyautók a túraautózás élvonalát képviselik. Az utcai autókra mindössze a karosszériaelemek emlékeztetnek. Alattuk szénszálas monocoque csatlakozik a nagyszilárdságú bukóketrechez. A DTM-ben is kiemelt fontosságú a biztonság, ezért elöl, hátul és oldalt speciális crash boxok védik a versenyzőket. A versenyautó minimális tömege, versenyzővel együtt 1110 kg. A tengelytáv 2750 mm, a szélesség 1950 mm, az autók magassága pedig 1150 mm.

A motorok maximum 4000 köbcentiméteres, 90 fokos hengerszögű, V8–as szívómotorok, hengerenként négy szeleppel. A technikai szabályzat szerint két 28 milliméter átmérő szűkítőt kell felszerelni, így az erőforrások teljesítménye körülbelül 480 lóerő.

Egységesen AP gyártmányú karbon fékeket kell használni az autókon, a féktárcsákból szezononként 3 garnitúra használható.

A váltó is egyforma minden autón, Hewland gyártmányú, 6 fokozatú szekvenciális váltó-differenciálmű egységet kell használni. A szintén egységes motorvezérlés a Bosch-tól érkezik, az üzemanyagot pedig az Aral szállítja.

A DTM gumiszállítója a Hankook. Az abroncsok mérete elöl 300/680 – 18, hátul a hajtott kerekeken 320/710 – 18. A kétféle keverékű gumik közül a lágyakat csak a versenyeken lehet, és egy alkalommal kötelező is használni.

A sok közös alkatrész és a szigorú motorszabályok miatt a karosszéria alatt nincs sok lehetőség a fejlesztésre, így az autók közti különbségek leginkább a különösen kifinomult aerodinamika terén dőlnek el. A tavalyi év újdonsága volt a DRS rendszer, amely Forma-1-gyel ellentétben nem a hátsó szárny egy részét nyitja és zárja, hanem az egész hátsó szárny lebillentésével csökkenti a légellenállást.

DTM teszt a Hungaroringen (Fotó: DTM/Facebook) DTM teszt a Hungaroringen (Fotó: DTM/Facebook)

A DTM elmúlt két éve a BMW és az Audi rivalizálásáról szólt. A bajorok 2012-ben tértek vissza a sorozatba és az első évükben mindent vittek. Tavaly az Audi részben visszavágott. Az egyéni cím Mike Rockenfelleré lett, de a gyártói bajnokságot a BMW nyerte. Az idei szezonra a BMW új autót épített. A BMW M4 DTM elsősorban az aerodinamika terén fejlődött, de változott a futómű is. Az Audi a tavalyi Audi RS5 DTM-et fejlesztette tovább, a visszapillantók, a hűtőrács és az oldalsó elemek különböznek leginkább a tavalyi modelltől. Mindkét autó első hivatalos fellépése a Hungaroringi teszten volt.

A Mercedes nem épített új autót, viszont a tavalyi hat helyett idén hét autóval vágnak neki a bajokságnak. A hetedik kocsi az ex Forma 1-es orosz Vitalij Petrové lesz. A technikai fejlesztés helyett inkább pilótafronton erősítenek a stuttgartiak. A gyengén teljesítő Roberto Merhi kikerült a csapatból, helyére az immár Forma-1-es tapasztalatokkal felvértezett 2010-es bajnok, skót Paul Di Resta érkezett. Azt hogy melyik versenyző melyik csapatnál versenyez még nem közölte a Mercedes, jelenleg mindegyik pilóta a HWA honlapján szerepel versenyzőként.

Az Auditól Filipe Albuquerque távozott a márka Le Mans programjához. Helyére az a Nico Müller érkezett, aki 2013-ban 5. lett a WSR-ben, két győzelméből az egyiket épp a Hungaroringi első futamon szerezte. A márkánál a fő cél, hogy ismét megszerezzék az egyéni bajnoki címet, ennek érdekében átszervezték a versenyzők elosztását a csapatok közt. A címvédő Rockenfeller csapattársa 2008 és 2009 bajnoka Timo Scheider lesz.

Az új autó mellett új versenyzőkkel vág neki a szezonnak a BMW is. Andy Prialux és Dirk Werner távoztak a DTM-ből. Az eddigi tesztpilóta a belga Maxime Martin az RMG csapatban versenyez majd. Új igazolás a Red Bull fiatal tesztpilótája Antonio Felix Da Costa. Ő az Audi újonc Müllerhez hasonlóan tavaly a WSR-ben versenyzett, év végén a harmadik volt, és szintén nyert a Hungaroringen, a második futamon állt a dobogó tetején.

A 2014-es DTM szezon versenyeit az M1 élőben közvetíti. Az időmérőket az M2, felvételről 21.50-től sugározza. A kommentátor Szujó Zoltán lesz. Ezen felül a futamok előtti szombatokon 20 perces DTM magazint is szerepel a közmédia műsorán.

A 2014-es DTM bajnokság mezőnye:

DTM

A 2014-es versenynaptár:

Hockenheim 2014. május 4.

Oschersleben 2014 május 18.

Hungaroring 2014. június 1.

Norisring 2014. június 29.

Moscow Raceway 2014. július 13.

Red Bull Ring Spielberg 2014. augusztus 3.

Nürburgring 2014. augusztus 17.

Lausitzring 2014. szeptember 14.

Guangzhou 2014. szeptember 28.

Hockenheim 2014. október 19.

 

További tartalmak