Musorujsag
Élő Eredmények

Energia-visszanyerő rendszereinek köszönheti előnyét a Mercedes?

Autosport
Az Autosport szakírója, Jonathan Noble úgy véli, az energia-visszanyerő rendszerekben rejlik a Mercedes sikerének titka, a német gyár ugyanis ezen a területen komoly előnyre tett szert riválisaival szemben, többéves munkájuk pedig most kezd gyümölcsözni.
Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com) Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

Minden idők egyik legsikeresebb szezonkezdetét produkálta a Mercedes gyári alakulata, az első négy nagydíjhétvégén ugyanis négy rajtelsőséget és négy futamgyőzelmet szereztek, valamint minden egyes versenykörben az ő egyik pilótájuk vezetett, sőt övék volt az összes leggyorsabb kör is. Ezt a teljesítményt látva az elmúlt hetekben több szakember is megpróbált rájönni arra, mi lehet a csapat sikerének titka, legutóbb például az Autosport magazin egyik szakírója, Jonathan Noble próbálta meg kinyomozni, honnan ered az ezüstnyilak ereje.

„Egyesek a turbófeltöltő és a kompresszor egyedi elhelyezésével magyarázták a csapat előnyét, míg mások úgy gondolják, hogy a Petronas újfejlesztésű üzemanyaga lehet a megoldás, az ellenfelek egy része pedig elintézi annyival, hogy a Mercedes megnövekedett anyagi támogatása nyitott utat a siker felé. De tényleg ennyire egyszerű lenne?” – teszi fel a kérdést a neves szakíró, mielőtt ismerteti saját elméletét (ennek felvázolása előtt gyorsan azt is megjegyezi, hogy a fenti „összetevők” természetesen mind szükségesek voltak a sikerhez).

„A Mercedes mostani fölényének gyökerei 2008-ig nyúlnak vissza, amikor a gyártó meghozott egy olyan döntést, amivel lefektette a későbbi dominancia alapjait. A Forma-1 akkoriban készült a KERS bevezetésére, a Mercedes pedig úgy határozott, hogy az energia-visszanyerő rendszer kifejezése során szorosan együttműködik partnerével, a McLarennel, ahelyett, hogy azt a brit alakulat szakembereire bízná. Fontos adalék lehet az is, hogy a Mercedes 2010-ben, amikor a csapatok megegyeztek abban, hogy egy évig nem fogják használni a KERS-t sem állt le a fejlesztésekkel, azaz nem hagyta kárba veszni az addig megszerzett tudást” – kezdi a tapasztalt újságíró.

„A gyár motormérnöke, Andy Cowell nemrég megerősítette, hogy ők ebben az időszakban sem tétlenkedtek, sőt inkább kifejlesztették a második generációs energia-visszanyerő rendszert. Ez a gondolkodásmód eltért a riválisokétól, akik inkább a partnercsapataikra hagyták a fejlesztést, vagy egy külső beszállítóval közösen dolgoztak azon. A Mercedes, mivel saját maga tervezte és állította elő a rendszer komoly tapasztalatra tett szert, sőt sokkal jobban be tudta építeni azt erőforrásába, mint a legtöbb ellenfél. A 2014-es évad első versenyein pedig láthattuk, hogy az energia újrahasznosítása rendkívül fontos tényezővé vált, fontosabbá, mint az üzemanyaggal való takarékosság, avagy magának a motornak az ereje. A Mercedes jobban fel tudott készülni erre a kihívásra, az előnyük azonban idővel csökkenni fog, mert az ellenfelek is tudják, mit kell tenniük” – zárja gondolatait Noble.

További tartalmak