Musorujsag
Élő Eredmények

Belga Nagydíj – Előzetes

Boxutca
Három nagydíj óta ez lenne a Mercedes első műszaki hibától mentes versenyhétvégéje.
Nico Rosberg (Fotó: Charniaux / XPB Images) Nico Rosberg (Fotó: Charniaux / XPB Images)

• Minden eddiginél közelebb kerülhet a Williams az Ezüst Nyilakhoz.

• A Ferrari-motoros csapatok állítólag plusz 20 lóerőt adó kipufogó-szigetelésben bízhatnak.

• A Renault-motoros autók Spielberg után megint szenvedhetnek a magasban.

• Räikkönen mellett Magnussen is ritka csillogó spái múlttal érkezik ide.

• Új orrkialakítást is tartalmaz a Caterham javítócsomagja.

 

Red Bull

Az energiaital-gyárosoknak alaposan fel kell kötniük az alsóneműt, ha itt is le akarják győzni a közvetlen ellenfeleiket (élükön vélhetően a Williamsekkel). A belga pálya a hosszú egyeneseivel papíron még montrealinál is kevésbé fekszik nekik, igaz ott idén a középgyors kanyarokban többé-kevésbé sikeresen ledolgozták a végsebesség terén felhalmozott hátrányukat, és végül megnyerték a káoszfutamot. Másfelől viszont ne feledjük: a spielbergi szenvedésük alapján a Renault turbója talán gyengébb a magasban, mint a Mercedesé. Az RB10-est ismerve két dologban lehetünk biztosak: a kanyargós középső szektorban jók lesznek (talán a Mercedesek után a legjobbak), és ha valakik, akkor Ricciardóék képesek lesznek padlógázzal áthajtani az Eau Rouge-on. Érdekes statisztika látott napvilágot a szünetben Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel egymáshoz képesti teljesítményéről: amikor mindketten célba értek, akkor az ausztrál egy kivétellel mindig a címvédő előtt zárt, és a kivétel is talán csak Ricciardo balszerencsés rajtjának tudható be (Hockenheimring). Vettel védelmében ugyanakkor érdemes elmondani, hogy az utóbbi versenyeken néha már hozta a csapattársa tempóját (Montreal, Silverstone), ill. eddig mindig alatta kapitulált a technika. A német a szezon második felében hagyományosan jobb formában van, mint az elsőben.

Mercedes

Toto Wolff újfent kihangsúlyozta, hogy a közelmúltbeli bakik fényében a csapat egyik legfőbb célja, hogy a jövőben megbízható technikát biztosítsanak versenyzőiknek. Az Ezüst Nyilak valóban az egyik, ha nem a legmegbízhatatlanabb masináknak bizonyultak az utóbbi futamokon, ráadásul változatos problémák sújtották őket (motorhiba, fékhiba, váltóhiba, ERS-hiba). Érdekesség azonban, hogy a malőrök többnyire a forró nyári versenyhelyszíneken jöttek elő (Montreal, Silverstone, Hockenheimring, Hungaroring), tehát ha van összefüggés a két dolog közt, akkor ezen a hétvégén Hamiltonék elvileg biztonságban vannak. Annál is inkább fontos az állóképesség, mivel eddig ennek volt a legmeghatározóbb szerepe a bajnoki küzdelemben: Lewis Hamilton négy műszaki hibájával szemben Nico Rosberg csak kettővel áll. A pontverseny leginkább azért olyan kiegyensúlyozott, mert amikor egyiküknél sem ütött be technikai malőr, akkor a brit eddig jobbára megverte a csapattársát. Pontosan hatból négyszer, s bár ezek közül Szahírban és Barcelonában Rosbergé volt a jobb versenytempó, Hamilton itt még kibrusztolta az eredményeket, csak hogy később olyan helyeken bukjon el az időmérőkön elkövetett vezetői hibái miatt, ahol alapvetően ő volt a gyorsabb (Monte-Carlo, Spielberg).

Kimi Räikkönen (Fotó: Charniaux / XPB Images) Kimi Räikkönen (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Ferrari

A középső szektorral vélhetően a leszorítóerő terén jól álló F14 T-nek sem lesz baja, ami pedig az egyeneseket illeti, a nyári szünet elején megszellőztetett „csodafestékben” (igazából csomagolóanyagban) bízhatnak, amivel a kipufogót bevonva melegebben tudják azt tartani, s így több teljesítményt tudnak kisajtolni az erőforrásból. A megoldás elvileg 20 lóerős többletet biztosít nekik, ami különösen fontos lenne ezen a kifejezetten motorerő-érzékeny pályán, és amire nagy szükségük van – egyrészt az utóbbi futamokon a Renault gyakorlatilag beérte őket végsebesség tekintetében, másrészt Spielberg után felröppent a hír, hogy a Ferrari turbója (is) aránytalanul gyenge a magasban. Bár Fernando Alonso szinte egész évben kényelmesen verte Kimi Räikkönent, a finn világbajnok vélhetően sehol máshol nem fog akkora kihívást jelenteni számára, mint itt. Räikkönen „Spa királya”, 2004 és 2009 között egy kivételével az összes Belga Nagydíjat megnyerte (igaz, 2006-ban a helyszín kimaradt a versenynaptárból), s egy körrel a leintés előtt még a maradék egyen is az élen állt. Talán még ennél is fontosabb, hogy a FRIC leszerelése óta eltelt két futamon jelentősen feljavult a tempója, ő pedig bevallottan elkezdte jobban érezni magát az autóban – két koccanás miatt Hockenheimben ez az eredmények mellett még a versenytempón sem látszódott, a Hungaroringen viszont már igen.

Lotus

Romain Grosjean korai kiesése és Pastor Maldonado bokszutcai rajtja miatt az is csak a versenytempók elemzéséből derül ki, hogy a Lotus valójában már a Hungaroringre viszonylag jól eltüntette a FRIC eltávolításával összeszedett hátrányát (ne feledjük, hogy az enstone-iaké volt az egyik legkifinomultabb ilyen rendszer, s Hockenheim alapján ők bukták az egyik legtöbbet az elvesztésével). Mint Renault-motoros alakulat, Spa alapvetően nekik sem fekszik, ám szerencséjükre közvetlen ellenfelük, a Toro Rosso is hasonló cipőben jár, így ez itt talán nem lesz jelentős hátrány – a további előrelépésre viszont így kicsi az esély, talán még akkor is, ha az első és a hátsó szárnyat, valamint a felfüggesztéseket érintő javítócsomag be is válik. Versenyzői téren Maldonado többnyire hozta Grosjean tempóját, különösen a nyári szünet felé közeledve, ám lényegesen többet hibázott – maga a meglehetősen megbízhatatlan E22-es eddig jobbára mindkettejüket ugyanolyan rendszerességgel hagyta cserben.

McLaren

Az MP4/29-es karakterisztikája alapján Spa nem lesz éppen a McLaren pályája. Ritka kivételként itt minimális a lassú kanyarokból való kigyorsítás jelentősége, és a kör remek aero-hatékonyságot igényel – előbbi az idei wokingi gép fő erőssége, utóbbi a fő gyengéje. Az előbbi szempontból némileg hasonló barcelonai pályán is siralmasan mentek. Talán egyedül az Eric Boullier csapatfőnök által beharangozott javítócsomagra támaszkodhatnak, ám még Boullier sem bízik abban, hogy az ezen és a következő – rendre közepes és alacsony leszorítóerőt igénylő – pályán jelentős különbséget teremt majd. Kár, mondhatni, hiszen Jenson Button eddig szépen csendben gyakorlatilag hiba nélkül hozta le az évet, s csak kétszer maradt alul tempó terén Kevin Magnussennel szemben (Spielberg, Hockenheim), aki ráadásul többször is rontott (pl. Hockenheimben, Szepangban, vagy Barcelonában). Ha a status quo valahol még változhat, az Spa: bár Button is tűrhetően megy itt, Magnussen eddig a juniorkategóriákban valahányszor idejött, mindig győzött; ez lehet az egyik legjobb versenyhelyszíne.

Force India

Mivel általában az első helyekért küzd a végsebességek listáján, a Force India lehet az egyike annak a két csapatnak, amelyik a legtöbbet profitál majd a spái kör több mint kétharmadát kitevő padlógázas szakaszokból (a másik a Williams). A kiemelkedő egyenesbeli tempójuk korábban már Szahírban és Montrealban is dobogót érő pozíciókba repítette Hülkenbergéket a futam során – azonban ezek közül egyik helyszínen sem volt annyi középgyors-gyors kanyar, mint itt a középső szektorban. Ezekben könnyen megszenvedhetnek az aránylag rövid tengelytávú VJM07-esek, ezért ezúttal talán mégsem várható, hogy eredményesen veszik majd fel a harcot a Williamsszel és a Red Bull-lal. Az időmérőn viszont az eső megmentheti őket, ha a nyári szünet alatt sem sikerült javítaniuk a száraz pályán idén hagyományosan pocsék egykörös tempójukon. Nico Hülkenberg idei első vezetői hibáját követte el négy héttel ezelőtt a Hungaroringen – bár e téren tehát feladott az előnyéből a már három „vonással” (Monte-Carlo, Montreal, Hungaroring) rendelkező Sergio Pérezhez képest, a mexikói meg a korábban a csapattársáéhoz hasonló szintet megütő versenytempójából „adott alább” az utóbbi három futam során.

Sauber

Adrian Sutil csapata idei második 11. helyét szerezte meg a nyári szünet előtti utolsó versenyen, Budapesten, s egy közelmúltbeli interjúban Monisha Kaltenborn csapatfőnök meg is erősítette, hogy az istálló célja idénre immáron csak annyi, hogy valahogy visszaelőzzék a Marussiát a pontversenyben. Ehhez jelenleg csupán két pontra lenne szükségük. Pozitívum, hogy a FRIC eltávolításával az utóbbi két versenyhétvégén kissé feljavult a tempójuk, és a Ferrari-erőforrások várt extra lóerői, valamint a közvetlen ellenfeleik (Lotus, Toro Rosso) Renault-motorjainak esetleges szenvedése mellett a korábbinál több eséllyel pályázhatnak ezekre az egységekre. Kaltenborn mellesleg azt is elárulta, hogy az idei projektjük arra ment rá, hogy túl sokáig fejlesztették a tavalyi autót. Esteban Gutiérrez helyét Giedo van der Garde tesztpilóta veszi majd át a holnapi első edzésen.

Toro Rosso

A többi Renault-partnercsapattól eltérően a toro rossósok végsebessége általában versenyképes, ami kevés helyen jön jobban, mint Spa-Francorchampsban. Viszont akárcsak a franciák legtöbb istállója, a faenzaiak is súlyos állóképességi gondokkal küszködnek, amelyek ezen a motorokat kifejezetten igénybevevő pályán megint könnyedén kijöhetnek. Az újonc Danyiil Kvjat kirívóan motiváltnak tűnt a hétvége előtti nyilatkozatában a hullámvasútként alakuló első félévét követően – a korai pontszerzéseket sorozatos kiesések követték, amelyek nem kendőzték el a tényt, hogy ekkoriban a tempója sem volt elég jó a top 10-hez, majd e téren sorban háromszor is érzékelhetően elverte Jean-Éric Vergne-t (Spielberg, Silverstone, Hockenheim), csak hogy az utóbbi két versenyhétvégén kétszer is éles szituációban hibázzon. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Vergne eddig szintén alig bakizott idén, s hat célba érkezéséből négyszer is pontot szerzett, tehát némileg joggal kérdőjelezhetné meg a Red Bull döntését, mely szerint év végén véget ér a toro rossós karrierje.

Valtteri Bottas (Fotó: Charniaux / XPB Images) Valtteri Bottas (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Williams

Egyértelműen ez Bottasék eddigi legnagyobb lehetősége megszerezni a hőn áhított első idei futamgyőzelmüket. Az extrém hosszú padlógázas szakaszok ugyanúgy kiugróan a kezükre játszanak majd, mint a Force Indiának, ráadásul a grove-iak az FW36-os kiváló aero-hatékonysága miatt a középső szektorban is aránylag versenyképesek lehetnek, nem is beszélve a kocsi bevallottan „barátságos” kanyarbejárati egyensúlyáról, ami a gyors kanyarokban jelenti a legnagyobb előnyt. Ezek a tényezők lehetővé tehetik számukra, hogy stabilan a második legjobb csapat legyenek a Mercedes mögött a versenyen, s a legjobb pozícióból várják, hogy Hamiltonék kapituláljanak. Mindennek tetejébe a rájuk nehezedő nyomás vélhetően csak mérsékelten emelkedik majd, hiszen két hét múlva szinte biztos, hogy kapnak egy második esélyt – Monza ugyanis, ha lehet, még jobban fekszik az idei Williamsnek. A nagy eredmény elérésére összehasonlíthatatlanul Valtteri Bottas tűnik a megfelelőbb embernek: jellemzően jobb tempót fut Felipe Massánál, elkerüli a balszerencse és, ami a legfőbb, kegyetlenül konzisztens. Ezzel szemben tempó terén Massának az év eleji tengerentúli futamok és Kanada óta először sikerült vernie a finnt a Hungaroringen, aránylag sokat hibázik, és gyakran még szerencséje sincs a stratégiával.

Marussia

Két versenyhétvége után elmondható, hogy a banbury-iek Caterhammel szembeni előnye a FRIC leszerelését követően is többé-kevésbé ugyanakkora maradt. Jules Bianchi ezen a hétvégén új csapattársat kap az amerikai Alexander Rossi személyében, aki viszont már a juniorkategóriák mezőnyeibe is meglehetősen beleszürkült, így vélhetően nem jelent majd sokkal nagyobb kihívást az ezt a futamot kihagyó Max Chiltonnál.

Marcus Ericsson (Fotó: Charniaux / XPB Images) Marcus Ericsson (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Caterham

Nem csak új versenyző, hanem egy új átfogó aerodinamikai javítócsomag is debütál a hétvégén a Caterhamnél. Utóbbi részei egy módosított fedőlap a „hangyászorr” tetején, valamint egy új, keskenyebb oldaldoboz és egy áramvonalasabb motorborítás. Az újdonságokat Kobajasi Kamui helyén a német André Lotterer fogja kipróbálni, aki bár újonc, nincs híján sem formaautós, sem energia-visszanyerő rendszerekkel kapcsolatos, sem pedig spái tapasztalatoknak. Előbbit F1-es tesztek és a Formula Nippon, utóbbi kettőt pedig többek között sportautózás során szerezte. Nem lenne meglepő, ha azonnal gyorsabb lenne az eddigi igencsak csalódást keltő Marcus Ericssonnál.

További tartalmak