Musorujsag
Élő Eredmények

Újra igazi bátorságpróba lesz átmenni az Eau Rouge-on?

Autosport, Motorsport Magazin
Az új autókkal visszanyerheti régi varázsát a híres Eau Rouge – véli az Autosport szakírója, Jonathan Noble. A brit szerint rá is fér a versenyzők efféle bátorságpróbája a sokat bírált F1-re.
Eau Rouge (Fotó: Moy / XPB Images) Eau Rouge (Fotó: Moy / XPB Images)

Pénteken a négyhetes nyári szünet után Belgiumban újra felbőgnek a motorok, s folytatódik a Forma–1-es világbajnokság. A spái versenypályán azonban nem csupán a Mercedes-versenyzők csatáját várja kíváncsian a sportág közönsége, az a kérdés is sokakat foglalkoztat, vajon továbbra is padlógázos kanyar lesz-e a híres Eau Rouge. Daniel Ricciardónak vannak kétségei. Szerinte a kanyar már elveszítette régi varázsát. „A Forma–1 az elmúlt években sokat változott. Egykor az Eau Rouge és a Blanchimont voltak a legkiemelkedőbb részek, most talán a Pouchon dupla balkanyarja az a hegyen felfelé” – fogalmazott az ausztrál.

A mezőny legjobb autójában ülő Nico Rosberg úgy véli, továbbra is padlógázzal veszik majd az emelkedőn található kombinációt. „Idén az autók kisebb tapadással bírnak az új szabályok miatt. Ennek ellenére még mindig padlógázzal megyünk át rajta.” A pénteki szabadedzésen a Saubert vezető Giedo van der Garde is hasonlóan vélekedik. „Úgy vélem, az Eau Rouge és a Blanchimont továbbra is padlógázos kanyarok lesznek.”

Csapattársa, Adrian Sutil viszont meg van győződve ennek ellenkezőjéről – akárcsak az Autosport munkatársa, Jonathan Noble. „Noha a jelenlegi F1-es autókat sokat bírálják, mert túl halkak, túl bonyolultak és túl nagy hangsúlyt fektetnek velük az üzemanyag-gazdaságosságra, karakterisztikájuk valójában segítheti visszahozni Spa egyik jellegzetes vonását, amely sajnos nagyon hiányzik. Az elmúlt években a pálya fejlesztése és az autók tervezése szinte teljesen lenullázta a Spa legjellegzetesebb kanyarja, az Eau Rouge által jelentett kihívást. A profilját fokozatosan kiegyenesítették, hogy kevésbé legyen agresszív, az aszfaltozott bukótér pedig megnyitotta a kaput, hogy a hibákért kisebb árat kelljen fizetni. Emellett az autók lenyűgöző leszorítóereje azt jelentette, hogy a kanyart könnyedén padlógázzal vették” – kezdte helyzetelemzését az Autosport munkatársa.

Noble szerint idén viszont minden megváltozhat. „A legújabb generációs F1-es autók talán visszahozzák az Eau Rouge varázsát, mely újra olyan hellyé válik, amelyet a versenyzőknek tisztelniük kell. A 2014-es F1-es autók a V6-os turbómotorjuk és a csökkent leszorítóerejük révén gyorsabbá válnak az egyenesben. Ráadásul az autók nehezebbek is idén, és keményebb gumikon mennek, tehát az Eau Rouge-on való végigszáguldás ezúttal más lesz. Nem feltétlenül maradnak a jobb lábak magától értetődően a gázon.”

„A csapatok szimulációs adatai azt mutatják, bizonyos autók (nem mindegyik) alacsony üzemanyag-terhelés mellett az időmérő edzésen úgymond bátor padlógázzal mennek majd át az Eau Rouge-on. Ez a kifejezés nagyon izgalmasan hangzik” – írja Noble.

Majd kiemeli, a csapatok által választott beállítások is befolyásolhatják, mennyire lesz nehéz a híres kanyar. „Az egyik ilyen tényező az lehet, hogy a Williams az elmúlt futamokon lenyűgöző végsebességet produkált. Úgy igyekeznek hatékonnyá tenni autójukat, hogy minimalizálják a légellenállást, ami Spában kifizetődő lesz, mivel ott mindig úgy egyensúlyoznak a középső szektor által megkívánt nagyobb leszorítóerővel, hogy közben ne legyenek lassúak az egyenesben a hegyen fölfelé a Les Combes-nál. Annak esélye, hogy a Williams-Mercedes csomag elképesztően gyors lesz Spa első szektorában, talán arra sarkallja a riválisokat, hogy vegyenek vissza a leszorítóerőből, amennyire csak tudnak, hogy ne legyenek túl sebezhetőek a Kemmel-egyenesben. Ez talán azt eredményezi, hogy a versenyzőknek nem lesz könnyű dolga az Eau Rouge-ban.”

Noble szerint ezzel mindenki jól járna. „A versenyzők és mi is éppen ilyen kihívásokra vágyunk. Egy olyan évben, amikor a Sebastian Vettelhez és Fernando Alonsóhoz hasonló versenyzők amiatt panaszkodnak, hogy a bokszfalon ülő mérnökök diktálják az üzemanyag-fogyasztást és teljesítménybeállításokat, s ezzel csökken a saját befolyásuk, valószínűleg senki sem fog morogni, ha most újra nagyobb felelősség hárul a cockpitben ülő férfiakra – és rajtuk múlik, mennyire bátran mennek át az Eau Rouge-on” – zárta gondolatát az Autosport munkatársa.

További tartalmak