„A V6-os turbók nagyon erősek, és elég forgatónyomatékuk is van. Monzában olyan kis légellenállással megyünk, amennyire csak lehetséges. Emiatt úgy vélem, ott új F1-es sebességrekordot láthatunk majd idén. Biztosra veszem, hogy könnyedén 360 km/óra fölött fogunk száguldozni” – jósolta még idén májusban Jean-Éric Vergne. Az Auto Motor und Sport szerint ugyanakkor nem számíthatunk csúcsdöntésre az Olasz Nagydíjon.
A jelenlegi hivatalos Forma–1-es sebességi rekordot Kimi Räikkönen tartja, aki 2005-ben a versenyen 370,1 km/óráig gyorsult McLarenjével Monzában. Más kérdés, hogy a nem hivatalos mérések szerint ennél már mentek gyorsabban is F1-es autók: az ezen 2005-ös Olasz Nagydíjat megelőző teszten Juan Pablo Montoyánál például 372,6 km/órát mértek. Mindezt a V10-es, 965 lóerős, 20 ezer közeli fordulatszámra képes motorok utolsó évében.
Azóta több szabályváltozást is láthattunk, s a monzai végsebességek drasztikusan csökkentek. 2013-ban Esteban Gutiérrez érte el a rekordot Sauberjével: 341,1 km/órát. Hogy ennél idén gyorsabbak lesznek az autók az egyenesekben, az eddigi tendenciából egyértelműnek tűnik. A V6-os turbómotorok megnőtt forgatónyomatékának és az autók kisebb légellenállásának köszönhetően a 2014-es versenygépek eddig pályától függően akár 20-25 km/órával is felülmúlták 2013-as elődeiket.
De vajon mindez elég lesz-e ahhoz, hogy Monzában új rekord szülessen? Az Auto Motor und Sport szerint a csapatok szimulációs adatai 350-355 km/órás végsebességeket jósolnak – igaz, a tiszta körökre. A versenyeken látott szélárnyékozás ugyanakkor mindig nagyobb tempót eredményez, így akár 360 km/óra fölé is gyorsulhatnak az autók. Mindez azonban még mindig kevés lenne az új csúcshoz.
Andy Green, a Force India technikai igazgatója elmagyarázta, a gyorsabb pályákon miért figyelhető meg kisebb különbség az idei és a tavalyi csúcssebességek között. „A szabályok miatt nagyjából tíz százalékkal csökkent a leszorítóerőnk, s ezáltal a légellenállás is. Ez elsősorban azon pályákon figyelhető meg, ahol korábban maximális leszorítóerővel mentünk. Most Monzában viszont már a korábbi minimális leszorítóerős autókhoz hasonlítjuk magunkat. Emiatt a különbség nem lesz olyan nagy. Ennél kisebb légellenállást nehéz lenne produkálni. Ezért az idei nagyobb monzai végsebességek elsősorban majd a motorra lesznek visszavezethetők” – fogalmazott Green.
Végsebességek 2013-ban és 2014-ben (forrás: Auto Motor und Sport):
Normal 21 false HU MicrosoftInternetExplorer4 |
Helyszín | 2013 | 2014 |
Ausztrália | 310,7 km/ó | 316,9 km/ó |
Malajzia | 308,1 km/ó | 324,5 km/ó |
Bahrein | 314,2 km/ó | 335,7 km/ó |
Kína | 320,9 km/ó | 336,8 km/ó |
Spanyolország | 318,8 km/ó | 342,3 km/ó |
Monaco | 289,0 km/ó | 290,0 km/ó |
Montreal | 321,6 km/ó | 347,1 km/ó |
Ausztria | 319,2 km/ó | 321,4 km/ó |
Nagy-Britannia | 311,9 km/ó | 329,5 km/ó |
Németország | 319,7 km/ó | 345,2 km/ó |
Magyarország | 305,1 km/ó | 315,6 km/ó |
Belgium | 322,2 km/ó | 344,6 km/ó |
Olaszország | 341,1 km/ó | ??? |