Musorujsag
Élő Eredmények

A Red Bull Vettel taktikájával hozta előrébb Ricciardót Monzában?

James Allen
Bújtatott csapatsorrend, vagy csak szimpla szerencsés húzás? James Allen érdekes taktikai manőverekre hívta fel a figyelmet a Red Bull monzai versenye kapcsán. Elemzéséből kiderül, Daniel Ricciardo miért köszönheti elsősorban Sebastian Vettelnek pocsék rajtját követő felzárkózását.
Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel (Fotó: Photo4 / XPB Images) Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel (Fotó: Photo4 / XPB Images)

Sebastian Vettel egész hétvégén gyorsabbnak tűnt csapattársánál, eggyel előkelőbb helyről rajtolt, a futam nagy részében jóval megelőzte ausztrál márkatársát – végül azonban újra mögötte ért célba, mégpedig úgy, hogy Daniel Ricciardo ezúttal is nyílt csatában utasította őt maga mögé. A címvédő a leintés után elmondta, túlságosan is rövidre szabták első etapját, s ez okozta vesztét.

Miután idén már nem ez volt az első eset, hogy a Red Bullnál Vettel húzta a rövidebbet taktikázás terén, csapattársa ráadásul még rendelkezik némi eséllyel a bajnoki címre, a brit szakíró James Allent elgondolkodtatták a történtek. „A Red Bull monzai stratégiája arról árulkodott, hogy a Red Bull már felsorakozott Daniel Ricciardo mögé a négyszeres bajnok Sebastian Vettellel szemben? Vettelt csak amolyan stratégiai áldozatként használták ahhoz, hogy maximalizálják Ricciardo pontjainak számát, továbbra is a bajnoki csatában tartva őt?” – teszi fel a kérdést Allen versenyelemzésében. Majd válaszkeresésbe kezd – kiemelve, hogy Vettel talán nem véletlenül volt kissé frusztrált kapott taktikája miatt a verseny után.

Vettel láncreakcióval nyit utat csapattársa előtt

A német a 8., csapattársa a 9. helyről vágott neki az Olasz Nagydíjnak, ám utóbbi már a rajtnál visszaesett 12.-nek. Miközben ő a középmezőnyben csatázott, Vettel azt követően agresszív stratégiára váltott, hogy beragadt Kevin Magnussen mögé, aki hiába volt összességében lassabb nála, az egyenesben 10 km/órával nagyobb tempóra volt képes. Hogy ne tartsa fel Vettelt, s át tudják ugrani a dánt, a Red Bull a vártnál korábban, már a 18. kör végén a bokszba hívta bajnokát (Vettel elmondta, a döntést csapata hozta meg erről), vállalva ezzel, hogy második és egyben utolsó etapja 35 körösre nyúlik. Az elképzelés végül bevált, Vettel ugyanis megelőzte Magnussent.

Csakhogy utóbb vissza is ütött: a gumikkal idén amúgy is nehezebben boldoguló Vettel a gyors kivezető kör és a hosszúra nyúlt etap miatt végül már alig találta a tapadást abroncsaival. Allen viszont kiemeli: a Red Bull a McLaren átugrása mellett további előnyt is kovácsolt ezen taktikából.„Azzal, hogy Vettelt ilyen korán behívták, arra kényszerítették a velük versenyben lévő autókat, hogy szintén a tervezettnél hamarabb menjenek a bokszba. Pérez például a 19., Räikkönen a 20., Alonso és Magnussen a 21., Button pedig a 22. körben állt ki – mindannyian korábban, mint az ideálisnak számító 24. kör. Más szóval, arra kényszerítették őket, hogy letérjenek az optimális taktika útjáról” – írja a brit.

Azzal, hogy a címvédő láncreakciót beindítva lépésre kényszerítette ellenfeleit, a gumikkal amúgy is remekül bánó Ricciardo előtt megnyílt az út a felkapaszkodáshoz: előtte tiszta volt a pálya, óvhatta a gumiját, miközben olyan tempóval autózhatott, amilyennel akart – kompromisszumok és ellenfelek nélkül. Majd jött a 26. körös kiállás, melyet követően a jóval frissebb gumijából profitálhatott – számos előzést bemutatva.

Ricciardo előtt tehát Vettel taktikája nyitott utat. Allen úgy véli, a Red Bull elsődleges célja Vettel korai cseréjével valóban az volt, hogy a németet előrébb hozzák, ugyanakkor nyilvánvalónak tartja, hogy azzal is számoltak, hogy ezzel másik versenyzőjük is kedvezőbb helyzetbe kerül. „Briliáns volt. Beszéltem más csapatok stratégáival, és valamennyien azt mondták, hogy ilyen helyzetben ők is pontosan ugyanezt tették volna, amit a Red Bull” – írja. A csapatfőnök Christian Horner nem véletlenül nyilatkozta a verseny után, hogy tökéletesen sikerült monzai kármentésük.

Egy új előzési trükk mintapéldája

Ricciardóval kapcsolatban Allen egy további érdekességre is felhívta a figyelmet: mégpedig előzési stratégiájára. Az ausztrál Sergio Pérezt és Sebastian Vettelt is a DRS-zónán kívül, a hátsó szárny segítsége nélkül előzte meg, a második sikán előtt. A háromszoros futamgyőztes szerinte ezen manővereknél egy, az idei évben meghonosodott taktikát alkalmazott, melynél a versenyző az energia-visszanyerő rendszer használatából próbál előnyt kovácsolni riválisával szemben. Amikor az egymással vívó két autó végighalad a célegyenesen, csak a hátsó nyithatja a szárnyát. Az elöl lévő emiatt az elektromotor nyújtotta pluszlóerőket kénytelen használni a védekezéshez (előzésgomb). Csakhogy azáltal, hogy a rendelkezésre álló energiából már az első sikán előtt elfogyaszt valamennyit, máris hátrányba kerül a spóroló hátsó autóval szemben. Ricciardo az előzésgomb későbbi megnyomásával jutott támadási pozícióba az első sikán után. S ezzel egyúttal kiküszöbölte autója alacsonyabb végsebessége által jelentett hátrányát is.

További tartalmak