Musorujsag
Élő Eredmények

McLaren: A Red Bull kódolt üzeneteket alkalmazott!

Autosport
A McLarennél úgy vélik, a Red Bull kódolt üzenetekkel kerülte ki a Szingapúri Nagydíjon érvénybe lépő új rádiós korlátozást.
Fotó: Price / XPB Images Fotó: Price / XPB Images

A legutóbbi nagydíjhétvége előtt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kiadott egy tiltólistát, melyben világosan leírta, mostantól milyen, a versenyző teljesítményének javítására irányuló vezetési tippek adása tilos a mérnökök számára. Noha a három nap folyamán voltak kisebb fennakadások (a mérnököknek alaposan át kellett gondolniuk, mit is mondhatnak, s előfordult, hogy a versenyző kérdezett olyat, amire végül nem adhattak választ), büntetésekre és szabálysértésekre nem került sor.

Egyesek ugyanakkor már előre figyelmeztettek: hiába az FIA világos iránymutatása, a csapatok vélhetően megpróbálják majd kijátszani a regulát. Éric Boullier, a McLaren versenyigazgatója szerint a Red Bull pontosan ezt is tette, amikor vasárnap kódolt üzenetek formájában adott utasításokat az energia-visszanyerő rendszerrel küszködő Daniel Ricciardónak. A szabályok kimondják, a mérnökök csak az autó megbízhatóságával kapcsolatos technikai útmutatásokat adhatnak – vezetési tippeket nem. Vasárnap ezzel szemben a határokat feszegető üzeneteket is hallhattunk. „Kerüld el a rázókövet, az talán segít megoldani a problémádat az autóval” – hangzott például az egyik.

A francia szakember elmondta: „Nekünk nem okozott gondot (a korlátozás), ám sokkal érdekesebb volt hallgatni másokat, és látni, hogy a Red Bull például gyakorlatilag kétszer is vezetési tanácsokkal látta el Ricciardót. Igen, szerintem ez kódolt üzenet volt. Az FIA dolga kivizsgálni ezt, tehát nincs mit mondanom. Viszont elég furcsa üzenet volt. Egyszer még rendben is lett volna, kétszer-háromszor viszont már elég furcsa volt” – idézte Boullier panaszát az Autosport.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner elmondta, üzeneteik előtt egyeztettek a versenyigazgatóval, Charlie Whitinggal, s közölték vele, hogy Ricciardónak technikai nehézségei vannak. „Ezért is mondtuk azt, hogy maradjon távol a rázókőtől – szerettük volna elkerülni, hogy károsodjanak az elemek. Szerintem ez ésszerű volt. Meg kell találnunk az egyensúlyt a rádiós korlátozás terén” – fogalmazott a brit.

 

Az eredeti szabály káoszhoz vezetett volna?

A címvédő alakulat vezetője egyébként kiemelte: hogy Ricciardo végül célba ért, nem kis mértékben köszönhető annak, hogy az FIA végül mégis engedélyezett bizonyos típusú rádiós üzeneteket. És nem ő volt az egyetlen, akinek ez sokat segített: a felvezető kör előtt a rajtrácson ragadó, a futam során mindvégig kormánya hibájával küzdő Nico Rosberg vélhetően még 14 körig sem jutott volna el mérnökei segítsége nélkül.

Felipe Massa a szingapúri tapasztalatok alapján úgy véli, az FIA eredeti, szigorúbb korlátozása mellett kisebbfajta káosz alakulhatott volna ki vasárnap. „Amikor megváltoztattam a vezetési stílusomat, hogy óvjam a gumikat, azt magam döntöttem el. Ha viszont a rádiós szabály első változatát fogadják el, ezen a versenyen valószínűleg sokkal kevesebb autó ért volna célba” – idézte a brazilt a Motorsport-Total.

Más kérdés, hogy ha idén még sikerült is ezt elkerülni, 2015-től az FIA a tervek szerint már nagyobb mértékben korlátozza a rádiós információcserét. Így a kétségek továbbra is ott lebegnek az újítás körül. A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds ismét kijelentette, hibának tartja az új szabály bevezetését. „A Forma–1 mindig is csapatsport volt. Helyes, hogy a mérnökök segítenek a versenyzőknek. Minden sportágban így megy ez” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.

További tartalmak