Musorujsag
Élő Eredmények

2015-ben jönnek a szebb orrkúpok – Előnyben a Mercedes és a Ferrari?

Auto Motor und Sport
Az orrkúpokra vonatkozó szabályok módosításával 2015-ben esztétikusabbá válnak az autók. Ennek viszont komoly ára van. Előnyben a Mercedes és a Ferrari?
Fernando Alonso ( Fotó:  Price / XPB Images) Fernando Alonso ( Fotó: Price / XPB Images)

Az év elején sokat bírálták a 2014-es Forma–1-es autók kinézetét – mindenekelőtt a szokatlan, bizonyos esetekben hangyászokra hasonlító orrkúpok miatt. Mivel a regulák idén előírták, hogy az orrkúp elülső része a biztonság növelése érdekében nem léphet túl egy bizonyos magasságot, a mérnökök a tervezés során kompromisszumra kényszerültek. Egyfelől igyekeztek nem szabályt szegni, így az orr végét valóban a korábbinál alacsonyabbra engedték, ám a folytatásban az orr továbbra is magasra emelkedett. Másfelől pedig az elülső részt próbálták a legkeskenyebbre szabni, hogy az autó alá továbbra is a lehető legtöbb levegő áramoljon be, ami aerodinamikai szempontból előnyösebb.

Mindez sok esetben meglehetősen ronda autókat eredményezett. Az FIA viszont 2015-re módosít az előírásokon, így ezen furcsa orrkúpok hamarosan eltűnnek a rajtrácsról. Az új szabály nem csupán az orr csúcsa mögött 50 milliméterre lévő felület nagyságát (9000 négyzetmilliméter, ahogy eddig is) írja majd elő, de azt is, hogy 10 centiméterrel hátrébb már 20 ezer négyzetmilliméter szélesnek kell lennie az orrnak, a két rész közötti átmenetnek pedig folytonosnak kell lennie. Emellett a jövőben az orr elülső részének keménységét is szabályozzák: miközben eddig csak egy maximális értéket határoztak meg, hogy biztosítsák ezen rész megfelelő gyűrődését (hogy jobban elnyelje az ütközés energiáját), mostantól egy középértéket állapítanak meg, hogy a jövőben ne lehessen kartonpapír puhaságú orrkúpokat tervezni a jobb súlyelosztás érdekében.

A jövő évi autók tehát jobban néznek majd ki, a mérnökök viszont nem feltétlenül örülnek az újításnak, hiszen az új kialakítással jelentős mennyiségű leszorítóerőt veszítenek. „Meglepődtünk azon, milyen nagy volt a veszteség” – idézte az Auto Motor und Sport Rob Marshallt, a Red Bull tervezőjét. A Force India technikai igazgatója, Andy Green pedig konkretizált: „A szélcsatornai teszt során megállapítottuk, hogy húsz pontnyi leszorítóerőt veszítettünk a mostani orrhoz képest. Most lázasan dolgozunk azon, hogy mindezt valahogy visszanyerjük.”

Green szerint a 2015-ös autók többsége az idei Mercedesre és Ferrarira fog majd hasonlítani az új szabályok miatt. E két csapat már idén egyedi utat követ az orrkúp kialakítása terén: mindketten szélesebb megoldással versenyeznek. És mindez jövőre akár az előnyükre is válhat. „A Mercedesnek és a Ferrarinak előnye származik majd a tapasztalatukból. Aki olyan rövid orrot akar gyártani, mint a Mercedes, annak a törésteszten is át kell mennie. És ez már nekik is egy örökkévalóságig tartott. Ráadásul a töréstesztek drágák, egy alkalom tízezer fontba kerül. A Ferrari orra pedig az egész aerodinamikai filozófiát megváltoztatja. Ennek átvételéhez is sok csapatnak lesz majd szüksége túlórázásra” – fejezte ki aggodalmát a Force India szakembere.

További tartalmak