Musorujsag
Élő Eredmények

Gumikérdés: Radikális ötlettel állt elő a Force India

F1Reports
A Pirelli elmúlt időszakban mutatott határozatlan gumiválasztásába belefáradt mezőny egyik tagja, nevesen a Force India csapata, egy igen radikális ötlettel állt elő a helyzet kezelésére.
Pirelli ( Fotó:  Charniaux / XPB Images) Pirelli ( Fotó: Charniaux / XPB Images)

A Forma–1 olasz gumibeszállítója az idei szezont megelőző években arról vált híressé/hírhedté, hogy agresszív gumistratégiájával igyekezett fordulatosabbá tenni a versenyeket. Azonban a V6-os turbó-éra bevezetése drasztikus változást hozott ezen a téren is, hiszen a Pirelli kénytelen volt reagálni az új motorok óriási nyomatékára és az elmúlt szezonokban őket ért vádakra a gyenge, sokszor „robbanásveszélyes” abroncsok miatt.

Mindez aztán oda vezetett, hogy a dolog egyesek véleménye szerint teljesen a visszájára fordult. A legutóbbi nagydíjon, Oroszországban Nico Rosberg gyakorlatilag egy teljes versenytávot képes volt megtenni egy garnitúra gumin, méghozzá jelentős lassulás nélkül.

Az orosz aszfaltcsík tervezője, Hermann Tilke ragaszkodik hozzá, hogy ezért nem őt, csakis a Pirellit lehet hibáztatni. „A Pirelli nagyon konzervatív keverékeket választott” – ecsetelte a német az Auto Motor und Sportnak. „Ha majd ismét merészebbek lesznek ilyen téren, újra izgalmasabb futamokat láthatunk.”

Egy azonban biztos: míg korábban amiatt kritizálták az olaszokat, hogy túlontúl agresszív stratégiát követnek, ma amiatt kapják a bírálatot, hogy nem elég bátrak. Ezen persze az a fajta határozatlanság sem segít, amit például a Brazil Nagydíj kapcsán mutattak. Eredetileg ugyanis egy keményebb keverékű abroncsot óhajtottak Interlagosba vinni, de miután Felipe Massa azt nyilatkozta, hogy ezek a gumik talán túl veszélyesek lesznek hideg vagy nyirkos időjárás esetén, megváltoztatták álláspontjukat, és végül a lágyabb összetételű gumik mellett döntöttek.

„Miután alaposabban megvizsgáltuk az említett pálya felszínét, illetve további kockázatelemzéseket végeztünk, arra a következtetésre jutottunk, hogy csekély a valószínűsége az abroncsok túlmelegedésének még extrém pályahőmérséklet esetén is. Így a 11 csapattal egyetértésben ezt a döntést hoztuk” – indokolta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery az olaszok választását a lágyabb keveréket illetően.

Otmar Szafnauer, a Force India sportigazgatója a kialakult helyzet kapcsán egy radikális ötlettel állt elő. „Miért is ne engedhetnénk meg, hogy minden gárda maga válassza ki a saját két gumikeverékét?” – tette fel a kérdést a román szakember az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva. „Az egyik autó gyorsabb lenne, míg a másik sokkal tovább pályán tudna maradni, így a futamok egészen izgalmassá válhatnának” – fejtette ki véleményét Szafnauer.

Mindezek ellenére a Pirelli úgy véli, az ötlet kivitelezhetetlen, és nem tartják valószínűnek, hogy valaha is zöld utat fog kapni. „Először is: ez egy logisztikai rémálom lenne” – mondta Hembery. „Másodszor: rengeteg kockázatot rejtene magában, ha valamelyik istálló rosszul döntene. Ebben az esetben pedig megint csak minket hibáztatnának, és nem a csapatokat” – zárta gondolatait a szakember.

További tartalmak