Musorujsag
Élő Eredmények

Először „pályán” a virtuális biztonsági autó!

Motorsport-Total, Speedweekl
Az austini első szabadedzést követően először tesztelte a mezőny az úgynevezett virtuális biztonsági autós szabályt, melyet Jules Bianchi balesetére reagálva vezetnek majd be a következő szezontól.
Sebastian Vettel (Fotó: Price / XPB Images) Sebastian Vettel (Fotó: Price / XPB Images)

Az FIA azt követően határozott a sárga zászlós fázisokra vonatkozó szabály módosítása mellett, hogy Jules Bianchi négy hete Szuzukában kettős sárga zászló mellett csúszott ki az esős versenyen, s ütközött neki egy másik autót mentő darus kocsinak, súlyos fejsérülést szenvedve. A szövetség felvetette: a jövőben el kellene venni a versenyzőktől azt a jogot, hogy maguk döntsék el, hasonló veszély esetén mennyire vegyenek vissza a tempóból, ezért szorgalmazták egy, a biztonsági autós fázisoknál használthoz hasonló szintidős rendszer megvalósítását. Ezért is nevezték el virtuális biztonsági autós szisztémának, hiszen az autó valójában nem hajt a pályára.

Ezen szisztéma első tesztjére ma az Amerikai Nagydíj első szabadedzésének leintése után került sor, amikor is a versenyzők egy részének a kormánykijelzőjén megjelent a veszélyre figyelmeztető jelzés. Ezt követően a versenyzőnek az adott pályaszakaszon lassítania kellett, mégpedig a normál tempóhoz viszonyítva 35%-kal. A szintidőt az új szoftverrendszer kalkulálja ki, s a versenyző csak azt látja, ehhez képest pluszban vagy mínuszban van-e.

Jules Bianchi esetében mindez azt jelentette volna, hogy ahol a baleset történt, a francia maximálisan 150 km/órás tempóval haladhatott volna (a versenytempó itt 230 km/óra volt), s ezzel jelentősen csökkent volna az esély a kicsúszásra. A tesztet most a szövetség emberei kiértékelik, s ennek megfelelően még módosíthatják a részleteket.

További tartalmak