Musorujsag
Élő Eredmények

Fontos kérdésekről egyeztet a Stratégiai Munkacsoport

Autosport
Nagyon nehéz lesz megoldani a Forma-1 pénzügyi gondjait, hiszen néhány probléma orvoslása adott esetben újabbakat szülhet – jelentette ki a McLaren-Honda versenyigazgatója, Éric Boullier. A Sauber vezetője, Monisha Kaltenborn eközben az új motorformuláról beszélt.
Az Olasz Nagydíj rajtja (Fotó: Price / XPB Images) Az Olasz Nagydíj rajtja (Fotó: Price / XPB Images)

Fontos kérdésekben egyeztetnek ma a Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport tagjai. A rendkívüli találkozó fő témája a sport költségeinek csökkentése és a 2014-ben bevezetett motorformula módosítása lesz. A költségcsökkentés nem új téma a sport irányítói számára, a szezon végén azonban ismét szükségessé vált az ezzel kapcsolatos kérdések rendezése, hiszen két kiscsapat (Marussia, Caterham) ellen is csődeljárás indult, a mezőnyben maradt kisebb egyletek pedig továbbra is aggódnak sorsuk miatt. Ezek a csapatok mindenképpen szeretnék csökkenteni a Forma-1 kiadásait, avagy elérni azt, hogy több pénzt kapjanak a kereskedelmi bevételek elosztásakor.

A sportág vezetői és a csapatok képviselői az elmúlt hetekben, hónapokban több alkalommal is tárgyalóasztalhoz ültek, mindenkinek tetsző megoldást azonban eddig nem találtak. Éric Boullier, a McLaren versenyigazgatója a mai találkozó előtt kijelentette, most sem lesz egyszerű közös nevezőre jutni, sőt már a krízis megoldása is rendkívül nehéz feladatnak ígérkezik. „Ha visszatekintünk az előző évtizedre, látjuk, hogy a legtöbb csapatot támogatta egy nagyobb autógyártó” – kezdi az Autosportnak nyilatkozó francia szakember. „Nekik nem igazán számított, mennyi pénzt költhetnek. 2010 óta azonban ez a támogatás kezd eltűnni, ahhoz pedig, hogy sikeres légy, még mindig költened kell, néhány csapat pedig azzal küzd, hogy megoldást találjon erre a problémára” – folytatja.

„Ez is egy kérdés: fel akarjuk áldozni a fejlesztési vonalat a költségcsökkentés miatt? Ekkor azonban megsértjük magát a Forma-1-es ipart. És itt most nemcsak magukról a csapatokról van szó, ez az egész nagyjából 2000-3000 ember alkalmazásáról is szól. Lehet szó erről, de kereshetünk más módokat is arra, hogy növeljük a bevételeinket, ebben az esetben talán az egész modellt meg kellene változtatni, és talán egy évben 25 versenyt kellene rendeznünk. Én ezekre a kérdésekre nem tudom a választ” – zárja gondolatát Boullier.

A csütörtöki találkozón minden valószínűség szerint a kisebb csapatok bevételeinek növeléséről lesz szó, hiszen az élmezőny továbbra sem támogatja a radikális költségcsökkentést és a költségvetési plafon bevezetését. A Forma-1 Menedzsment (FOM) elnöke, Bernie Ecclestone eközben a motorformula módosítását javasolja, elmondása szerint ugyanis a szívómotorok visszatérésével jelentősen csökkennének a kiscsapatok kiadásai. Azzal, hogy kiadásaik a V6-os turbófeltöltős erőforrások bevezetésével jelentős megnövekedtek, az érintett alakulatok vezetői is egyetértenek, a motorformula módosítását viszont már nem biztos, hogy minden kiscsapat támogatni fogja.

A Sauber csapatvezetője, Monisha Kaltenborn például helyesnek tartja a hibrid-erőforrások bevezetését. „Az én véleményem szerint ez egy teljesen korrekt váltás volt. Azért vagyunk itt, hogy a legmagasabb szintű technológiákkal versenyezzünk, a jelenlegi rendszerek pedig elképesztően hatékonyak. A végrehajtás tekintetében azonban nem végeztünk megfelelő munkát. Talán hamarabb kellett volna megállapodni, vagy csak egy évvel később bevezetni ezt a szabályt, és kár volt engedni, hogy a költekezés korlátlan legyen. A mód tehát, ahogyan bevezettük a formulát, nem volt a legjobb, maga a döntés viszont helyes volt” – mondta.

További tartalmak