Musorujsag
Élő Eredmények

Az új irány: olcsóbb, hangosabb, erősebb

Auto Motor und Sport
Konkrét megállapodás nem született a Stratégiai Munkacsoport csütörtöki ülésén, a felek azonban abban egyetértettek, hogy 2016-tól hangosabb, erősebb és olcsóbb erőforrások kellenek a királykategóriába. Az új szabályokat később pontosítják egy szakértői csoport segítségével.
Kanadai Nagydíj (Fotó: Batchelor / XPB Images) Kanadai Nagydíj (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Tegnap rendkívüli ülést tartott a Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport; a találkozó központi témája a jelenlegi motorformula módosítása valamint a sport költségeinek csökkentése volt. Noha végleges megállapodás ezúttal sem született, a résztvevők (a testületet a Nemzetközi Automobil Szövetség, a Forma-1 Menedzsment és a hat nagycsapat képviselői alkotják) az Auto Motor und Sport információi szerint már kijelölték azt az irányt, amit a sportnak követnie kell a 2016-os évadtól. A többség szerint változtatni kell a jelenlegi motorformulán, az ugyanis túlságosan drága és bonyolult, az erőforrások hangja pedig rengeteg kritikát kapott.

Éppen ezért a beszámoló szerint az összes résztvevő egyetértett abban, hogy 2016-tól finomítani kell a jelenlegi előírásokon. A Forma-1 Menedzsment (FOM) elnöke, Bernie Ecclestone által felvázolt javaslatot – mely szerint a sportnak erősebb és olcsóbb motorokra van szüksége – az összes csapatvezető elfogadta. Noha a FOM első embere korábban szerette volna visszahozni a szívómotorokat, a mértékadó német lap cikke szerint a V6-os turbófeltöltős erőforrások nem fognak eltűnni a királykategóriából, az új formula ugyanis erre az alapra épül majd. A cél most az, hogy a gyártók a jövőben el tudják érni az 1000 lóerős álomhatárt, ezzel pedig – a tagok reményei szerint – adott esetben a hang is erőteljesebbé válhat. Állítólag a lehetőségek között szerepel az is, hogy a szövetség eltörli a 100kg/órás átfolyási limitet.

Az FIA állítólag azt is el szeretné érni, hogy az erőforrások a jövőben ne kerüljenek 10 millió eurónál többe (a partnercsapatok jelenleg nagyjából 30 millió eurót fizetnek a hajtóegység-csomagért), de a legjobb az lenne, ha a vevők mindössze öt milliót fizetnének az egységekért. A kérdés tehát adott: hogyan szeretnék csökkenteni a kiadásokat, ha még tovább növelnék az erőforrások teljesítményét? Az AMuS információi szerint ezt a különböző alkatrészek egységesítésével szeretnék elérni – a megbízott szakemberek a következő hetekben listázzák majd azokat az elemeket, melyek egységesítésével csökkenhetnek a kiadások. Az akkumulátorok szinte biztosan rajta lesznek ezen a listán. A négy gyártó szakértőiből álló csoportnak január végéig kell kidolgoznia a végleges javaslatait.

A megbeszélésen a 2015-ös évadról is szó esett. A csapatok megegyeztek abban, hogy jövőre – ahogyan azt az eredeti szabályok is kimondják – minden versenyző négy erőforrást használhat fel; ez független lesz attól, hogy a szezon során 20, avagy 21 futamot rendeznek (a Dél-korai Nagydíj jövője továbbra is kérdéses). A felek ezzel szintén a sport költségeit szeretnék csökkenteni. Ezenfelül elfogadták még a Renault, valamint a Ferrari korábbi javaslatát, miszerint azok a gyártók, akik a februári véglegesítésig nem használták el a 32 módosító pontot, azaz nem éltek az erőforrásokra vonatkozó 48 százaléknyi módosítási lehetőséggel, azok a szezon közben is befejezhetik fejlesztéseiket – erre az eredeti elképzelések szerint nem lett volna lehetőségük.

További tartalmak