Musorujsag
Élő Eredmények

Mercedes: Lejárt az egyszemélyes csapatvezetés kora

Mercedes
Vég azoknak az időknek, melyekben egy ember vezetetett egy Forma-1-es alakulatot – jelentette ki a Mercedes motorsport-igazgatója, Toto Wolff. Az osztrák szakember szerint napjainkban azok az istállók lehetnek sikereseknek, melyekben a vezetők megosztják a munkát egymás között.
Ross Brawn és Toto Wolff (Fotó: Batchelor / XPB Images) Ross Brawn és Toto Wolff (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Wolff fontos szerepet játszott a Mercedes F1-es csapatának átalakításában; az új szemléletnek megfelelően a tavaly távozó csapatfőnök, Ross Brawn helyét nem egy másik szakember vette át, az istálló vezetői ugyanis felosztották egymás között a fontosabb teendőket. Az osztrák például az egylet kereskedelmi ügyeiért felel, míg Paddy Lowe a technikai részleget vezeti – hivatalosan ők ketten irányítják a Mercedest, de a tanácsadóként dolgozó Niki Lauda is fontos szerepet játszik az istálló életében. Wolff úgy véli, napjainkban ez a rendszer sokkal életképesebb, mint az, melyben egy ember irányított.

„Mi nem fogjuk elkövetni a múlt hibáit” – tette egyértelművé az Autosport magazin internetes oldalának nyilatkozó osztrák szakember. „Ezen a szinten a korábban alkalmazott csapatvezetési modell már nem működőképes – ezzel kapcsolatban nekem egy rendkívül erős véleményem van. Azzal, hogy valakinek komoly szerepet adunk a technikai részlegen, miközben neki kell képviselnie a társaságot és tartania a kapcsolatot a legfontosabb szervekkel – a Nemzetközi Automobil Szövetséggel, a Forma-1 Menedzsmenttel, a szponzorokkal, avagy a Daimler vezetőivel – egészen egyszerűen felhígítjuk az erényeit” – folytatja.

„Az egyik legfontosabb dolog az, hogy az ember a készségei, a kompetenciái alapján a neki legmegfelelőbb beosztást kapja, majd meggyőződjön arról, hogy a saját hatáskörén belül kell maradnia. Persze tudod fejleszteni az embereid, de ez nagyon veszélyes. Nem a leghelyesebb dolog az, ha a technikai igazgatódra bízod a csapatvezetői feladatokat. A mai Forma-1-es csapatok már nem olyan szervezetek, mint a 10, vagy akár az 5 évvel ezelőttiek voltak. Az embereket ott kell alkalmazni, ahol a legeredményesebbek és ezeken a területeken mindent meg kell adni nekik, hogy megfelelő munkát tudjanak végezni” – magyarázza Wolff.

A motorsport-igazgató szerint ez a felfogás is szükséges volt ahhoz, hogy Brawn távozását követően a Mercedes ismét lépni tudjon egyet a megfelelő irányba. „Az átmenet zökkenőmentesen zajlott. Ross nehezen tudta elfogadni, hogy a szerepe megváltozik a csapatok belül, hiszen amikor visszatért a Forma-1-be, akkor – ahogyan azt ő mondta – ő egy egyedüli hivatkozási pont volt. Egy csapat azonban 800 embert alkalmaz, ehhez jön még 400 Brixworth-ből [a motorrészleg központja], szóval már nincsenek egyedüli hivatkozási pontok. A felelősség végül persze egy emberé, de mindenkinek a saját hatókörében belül kell dolgoznia. Paddy már az elején egyértelművé tette, ennek megfelelően akar dolgozni, és a csapatnál minden gond nélkül zajlott” – zárta gondolatait.

További tartalmak