Musorujsag
Élő Eredmények

Ferrari: Jelentős előrelépés aerodinamika és motor terén is

Ferrari
Karcsúbb, kompaktabb és hatékonyabb aerodinamika, átdolgozott hűtőrendszer és célirányosan továbbfejlesztett motor. A Ferrari technikai igazgatója, James Allison elmagyarázta, mi változott az előző évhez képest a ma bemutatott új autójukon.
Ferrari SF15-T (Fotó: Ferrari) Ferrari SF15-T (Fotó: Ferrari)

A legszembetűnőbb változást az új autó orra jelenti. James Allison, a csapat technikai igazgatója szerint az előző évi autók megjelenését bírálók most hálát adhatnak a szabályalkotóknak. „Több éves próbálkozás után végre sikerült olyan szabályt alkotni, amely megfelel a biztonsági elvárásoknak, anélkül, hogy ebből bármiféle vadhajtás is kinőne, mint az előző években” – kommentálta Allison az új, kétségtelenül elegánsabb orrmegoldást.

Majd az SF15-T fejlesztéséről is beszélt. „Mindenekelőtt arra összpontosítottunk, hogy kijavítsuk a 2014-es autó gyengeségeit” – fogalmazott. Ennek egyik legszembetűnőbb eredményét az autó hátsó része mutatja meg: az új Ferrari jóval karcsúbb lett elődjénél – köszönhetően az új „csomagolásnak” és az átdolgozott hűtésnek. „A hátsó rész jelentős mértékben különbözik. Sikerült sokkal szűkebbre venni a borítást, jobban hozzáidomítani az alatta megbúvó alkatrészekhez. A hűtő-rendszer hatékonyabbá vált. Minden egyes négyzetcentiméterből igyekeztünk nagyobb hűtőteljesítményt kihozni, így pedig az autó is kompaktabbá vált.”

Ami a hátsó részt illeti, továbbfejlesztették a fékhűtést és módosítottak a hátsó szárnyon, mely nagyobb és stabilabb leszorítóerőt kölcsönözhet a versenyzőknek. Elöl továbbra is kitartottak a vonórudas felfüggesztés mellett – holott egyes vélemények szerint ezen futóműnek komoly szerepe volt Kimi Räikkönen 2014-es gyengélkedésében. „A vonó- és nyomórudas első felfüggesztésnek is megvannak a maga előnyei és hátrányai. A vonórudast nehezebb könnyűvé és strapabíróvá tenni, ugyanakkor aerodinamikai szempontból vannak előnyei. Ez a terület az elmúlt években nem okozott problémát számunkra, ezért nem is foglalkoztunk vele különösen intenzíven” – cáfolt rá a feltételezésekre Allison.

Ahhoz, hogy a Ferrari sikeres legyen idén, persze mindenekelőtt egy erős motorra is szükség lesz. A csapat ezen a téren 2014-ben elmaradt riválisaitól, idén viszont lehetőséget kaptak koncepciójuk újragondolására. „Az előző szezon elején a motor viselkedése nem volt kielégítő, a versenyzőknek nem tetszett, ahogy a gázadásra reagált. A szezon folyamán azonban sokat javítottunk rajta, és az SF15-T-vel ezen a téren még nagyobbat léptünk előre” – mondta a technikai igazgató.

„Tavaly az autónk egyik gyengeségét az jelentette, hogy a turbóval kevesebb elektromos energiát tudtunk átalakítani lóerővé. Emiatt volt a Ferrari múlt évben jobb az időmérőkön, mint a versenyeken. Most próbáltuk úgy megváltoztatni a hajtóegység felépítését, hogy jobb kompromisszumot találjunk az időmérők és a futamok között.”

„Sokat foglalkoztunk még a belső égésű motorral is. Egy olyan időszakban, amikor minden csapatnak azonos mennyiségű üzemanyagot szabad felhasználnia, minden egyes gyújtásból a lehető legnagyobb teljesítményt kell kihoznod” – magyarázta a szakember.

Ami a motort illeti, a csapatnak egyébként még az idénynyitó után, a szezon közben is lesz módja fejleszteni, hiszen az FIA éppen a vörösök és James Allison észrevételére reagálva ismerte el szabálya hiányosságait, s engedélyezte a fejlesztést. Ez a brit szerint óriási segítség lesz számukra. „Amikor olyan helyzetből indulsz, hogy próbálod ledolgozni a hátrányodat, akkor elég bosszantó tud leni, hogy van egy ötleted, mennyit kéne előrelépni, de nem tudod megtenni, mert a szabályok tiltják a fejlesztést, és egész évben ugyanazon dizájnnal kell versenyezned. Frusztráló tud lenni, amikor nincs módod bevetni olyasmit, amitől jobb lenne a teljesítmény. Emiatt jó, hogy 2015-ben rugalmasabb lesz a szabály, és folytathatjuk a fejlesztéseket az év során is. Ezáltal ha jó munkát végzünk, jobban, gyorsabban fejleszthetünk, mint amúgy tennénk” – fejezte ki elégedettségét a korlátozások lazításával kapcsolatban.

További tartalmak