Musorujsag
Élő Eredmények

Hamarosan új csapatok érkezhetnek az F1-be

Motorsport.com
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke elárulta, hamarosan ismét pályázatot írhatnak ki újabb Forma–1-es csapatok érkezésére.
Jean Todt ( Fotó: Photo4 / XPB Images ) Jean Todt (Fotó: Photo4 / XPB Images)

Miután a Marussiát hosszú hónapok bizonytalansága után végül sikerült megmenteni a csődbe jutástól, biztossá vált, hogy 2015-ben tíz csapat alkotja majd a Forma–1 mezőnyét. Noha mindez komoly előrelépés az előző szezon végéhez képest – amikor két istálló is csődeljárás miatt maradt távol egyes nagydíjhétvégéktől –, a sportág teljes biztonságban továbbra sem érezheti magát, mivel több alakulat még mindig anyagi nehézségekkel küzd.

Jean Todt, az FIA elnöke éppen ezért létfontosságúnak tartja, hogy a költségcsökkentés segítségével stabilizálják a jelenlegi mezőny létszámát – s ha törekvéseik célt érnek, akár bővülhet is a résztvevők listája. „Nem vagyok boldog a Marussia és a Caterham miatt, szimpatizálok velük, de ilyesmi mindig is jellemző volt” – utalt a New York Timesnak adott interjújában arra, hogy korábban is mindig voltak anyagi gondokkal küszködő csapatok az F1-ben.

„2016-ban viszont érkezik egy új csapat (a Haas). És talán újra kiírjuk a pályázatot arra, hogy további egy vagy két istálló csatlakozhasson a mezőnyhöz. Emellett pedig megpróbáljuk csökkenteni a költségeket. Erre a problémára mindenképp megoldást kell találnunk.”

Ami a bővítést illeti, Todték már 2013 végén jelezték, hogy várják az új érdeklődők jelentkezését. Akkor az amerikai Gene Haas mellett egy román projekt, a Forza Rossa nyújtott be pályázatot, ám 2016-tól úgy tűnik, csak előbbi alakulat érkezik meg az F1-be. Ez és a Caterham megmentésére irányuló próbálkozások kudarca azt bizonyítja, nem egyszerű olyan befektetőket találni, akik valóban képesek finanszírozni egy életképes projektet.

Noha a költségcsökkentés megvalósítását rendre a csapatok vitája hiúsítja meg, korábban az FIA-t is többen bírálták amiatt, hogy a 2014-ben bevezetett új motorformulával megnehezítette a kiscsapatok dolgát, mivel a szabályváltozások többletköltésekkel jártak.

Todt a változást ennek ellenére teljesen ésszerűnek tartja. „Szerintem ez volt az egyik legésszerűbb döntés, amit az elmúlt időszakban meghoztunk. A Forma–1 az autósport csúcsa, így példaként kell szolgálnia a társadalom számára. Szó sincs arról, hogy minden zárt kapuk mögött történik egy elefántcsonttoronyban, és a bent lévő közösség tudomást sem vesz arról, mi történik odakint a nagyvilágban” – fogalmazott a korábbi sikeres csapatfőnök.

További tartalmak