Musorujsag
Élő Eredmények

Ecclestone jövőképe: Pontok az időmérőért, megkevert rajtrács, dupla pontos hajrá

Auto Motor und Sport, F1-insider, Guardian
Rendhagyó interjú keretén belül fogadott pár kiválasztott újságírót Bernie Ecclestone pénteken Malajziában, hogy beszéljen velük az elmúlt hetek hónapok legfőbb kérdéseiről, vitáiról, de legfőképp a Forma–1 sokakat aggasztó helyzetéről.
Bernie Ecclestone (Fotó: Price / XPB Images) Bernie Ecclestone (Fotó: Price / XPB Images)

Sok bírálat éri manapság a Forma–1-et. Azt a sportágat, amelyet Bernie Ecclestone tett olyanná, amilyennek az elmúlt évtizedekben megismertük. És amelynek problémáit a brit üzletember is egyre keserűbben figyeli. Például azt, hogy a 2015-ös idénynyitón – melyet ő Londonban, tévén keresztül kísért figyelemmel – mindössze 15 autó rajtolt el.

Amikor meglátta a foghíjas mezőnyt a rajtrácson, csak egy gondolat jutott az eszébe: „Ez egy sz** futam lesz” – idézte szavait az Auto Motor und Sport. De azt azért Ecclestone is elismerte, ez nem a győztesek hibája. „A Mercedes jobb munkát végzett, mint mások, tehát megérdemlik a sikert” – cáfolt rá a Red Bull korábbi kritikájára, mely szerint a németek dominanciája hosszabb távon megölheti a sportágat.

Ecclestone szerint más veszély fenyeget: a szabályalkotás folyamatába bevont csapatok érdekharcai gátolják a szükséges változások véghez vitelét. „Egy régi házat próbálunk javítgatni. Ez nem helyes. Egy kicsit bosszús és csalódott vagyok, hogy idáig jutottunk. Új szabályokra van szükségünk. De ehhez minden csapat egyetértésére van szükség. Viszont nem fognak belemenni ebbe, ha sérti az egyéni érdekeiket. A Mercedestől mégsem várhatjuk el, hogy azt mondja, a jelenlegi motorszabály vacak.”

Ecclestone szerint korábban jóval könnyebb volt minden. Akkoriban az FIA elnöke ugyanis még régi barátja, Max Mosley volt, akivel mindent képesek az irányításuk alatt tartani. Az FIA azóta viszont Jean Todt irányításával némiképp eltávolodott Ecclestone-tól, a csapatoknak pedig jóval nagyobb hatalmuk van, mint korábban. „Jean olyan ember, aki mindenkinek igazat adna. Max éppen ennek az ellenkezője volt” – jegyezte meg a 84 esztendős angol.

Majd elárulta, számos ötlete lenne az F1 mielőbbi megújítására, ám ezekre mindenekelőtt a csapatoknak kellene áldásukat adniuk. „Ennek a következő két hónapban meg kéne történnie. A lényeg, hogy meggyőzzük a csapatokat. Máskülönben nem egyeznek bele.”

Ecclestone mindezt már korábbi, kétligás F1-ről és a kiscsapatok egyenkarosszériájáról szóló, visszautasított javaslatai révén is megtapasztalhatta a közelmúltban. „A költségvetés 15 millió dollár lett volna. Sajnos Dennis úr a McLarentől azt mondta, hogy ez nem méltó az F1-hez.”

De más ötletek is vannak még a brit tarsolyában. „Ha az időmérő edzésen ugyanolyan pontokat osztanánk, mint a versenyeken, és az edzéselsőnek a 12. helyről kéne rajtolnia, biztosan érdekesebbé válnának a futamok. Szeretném visszahozni a dupla pontokat is. Tavaly az utolsó kanyarig nem tudtuk, ki lesz a világbajnok. Szeretném ezt kiterjeszteni az utolsó három futamra.”

Égető problémát jelent a költségek kérdése is. Ecclestone-nak erre is lenne megoldása. „Olyan szabályok kellenek, amelyekkel csökken a motorok ára. Ezek a motorok csodálatos technológiát képviselnek, de tényleg szükségünk van rájuk? Én telemetria nélkül is tudnék élni. Semmivel nem visz minket előrébb. Miért nem gondolkodunk el ezen?” – tette fel a kérdést. Mint ismert, nemrég a Red Bullnál vetették fel, hogy a szélcsatorna betiltásával is rengeteg pénzt meg lehetne spórolni (számításaik szerint 20 millió eurót). Csakhogy a riválisok hallani sem akarnak ilyesmiről. „Ha van egyvalaki, aki nem megy bele, nem tudunk senkit sem kényszeríteni” – mondta Ecclestone.

Ami a Red Bullt illeti, egyébként a hetekben több pletyka is napvilágot látott velük kapcsolatban. Egyfelől Melbourne-ben a kivonulás lehetőségét pedzegették – annak ellenére, hogy 2020-ig élő szerződésük van az F1-gyel. „Már korábban is volt példa rá, hogy egy-egy csapat vagy gyártó kiszállt, annak ellenére, hogy szerződéssel rendelkezett. Ha valaki nem akar itt lenni, nem lehet kényszeríteni rá.”

Emellett arról is pletykálnak, hogy a Red Bull hosszabb távon az F1 irányítását szeretné átvenni. Ecclestone-nak nem lenne ellenvetése. „Örülnék neki. És a CVC is. Az ő vállalkozásuk lényege, hogy cégeket vesznek és adnak el, szóval ha valaki jó ajánlatot tesz nekik, biztosan eladnák. El is kellene nekik.”

Ecclestone egyébiránt azzal még nem foglalkozik, ki veszi majd át tőle a sportág ügyeinek irányítását. Mint mondja, nem is szándékozik maga mellé fogadni valakit, hogy betanítsa. „Nem lennék jó tanár. És nem is lenne értelme. Ez olyan, mint ha Sinatra nyugdíjba készülne: akkor kéne valaki Sinatra mellé énekesnek? Ha elmegyek, akárki is folytatja ezt, valószínűleg máskép fogja csinálni, talán több ember segít neki. Szóval ez csak akkor derül ki, ha kirúgnak vagy meghalok.”

A brit üzletembert végül a versenynaptárból nemrég kikerült Német Nagydíjról, valamint az európai futamok csökkenő számáról is kérdezték. „Az olimpiára, az úszó-világbajnokságra, és az atlétikára is egy csomó pénzt költenek el. A Forma–1-re viszont nem. Németországban el kell tudni adniuk százezer jegyet” – bírálta a németeket. A kérdésre, tudja-e garantálni, hogy 2016-ban Németország visszakerül a naptárba, nemmel felelt. „Egyetlen futam jelenlétét sem tudom garantálni. Az idők során már megtanultam, hogy a szerződések gyakran mit sem érnek. Monzával is ugyanaz megtörténhet, ami Németországgal” – mondta baljóslóan.

 

További tartalmak