Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedes nem nyugodt – Vettel hibába hajszolhatja őket?

Motorsport.com, Auto Motor und Sport, Motorsport-Total
Noha a Mercedes újra elfoglalta az első rajtsort, a pálya sajátosságai, a pénteki hosszú etapok, valamint a csapat óvatoskodó nyilatkozatai alapján talán több izgalmat tartogat az Osztrák Nagydíj, mint azt az időmérő edzés alapján gondolnánk.
Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel (Fotó: xpbimages.com) Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel (Fotó: xpbimages.com)

Persze az első számú favoritnak továbbra is a Mercedes számít – már csak rajtpozíciójukból adódóan is. Hiába láttuk tudniillik Montrealban is azt, hogy a Ferrari a pénteki hosszú etapokon képes tartani a németek tempóját, vasárnapra mégis sikerült némi pluszt előhúzniuk Lewis Hamiltonéknak. Más kérdés, hogy Kimi Räikkönen megpördülése és Sebastian Vettel hátrasorolása miatt akkor nemigen derült ki, mire képes az új motorjával a Scuderia riválisa ellen.

 

A Mercedes nem nyugodt

Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója attól tart, az időmérő edzésen elért 0,355 másodperces előnyük sem fest valós képet a Ferrarikban rejlő potenciálról. Az osztrák szerint a Red Bull Ring nem feltétlenül kedvez autójuknak – amit az is igazolni látszik, hogy az előző évhez hasonlóan versenyzői ezúttal is sokat hibáztak az edzéseken. „Tudtuk, hogy nem lesz könnyű. Ez a pálya különleges. Nincsenek különösen hosszú egyenesei, de nem is számít teljesen stop and go pályának, továbbá nincsenek benne az autónknak kedvező gyors sikánok sem. Emellett az aszfalt felülete is nagyon sima, amivel a múlt évben nem boldogultunk. Szóval nem ez a nekünk leginkább kedvező pálya. Igen, az első sorban vagyunk, de ha megnézzük a különbségeket, nem vagyok annyira magabiztos, mint az előző pár futam előtt” – magyarázta a sportigazgató a Motorsportnak.

Wolff kiemelte, azt sem zárható ki, hogy Vettel azért kapott 0,3 másodpercet Hamiltontól, mert egyszerűen képtelen volt mindent kihozni a gumijából. „Igen, a különbség nagyobb lett, mint vártuk. Kicsit meglepett a Ferrari taktikája, mert a hétvége alakulása alapján úgy gondoltuk, szükség van egy második vagy akár egy harmadik körre is ahhoz, hogy működésre bírd a gumikat. Mi így tettünk, a Ferrari viszont más utat választott, és csak egyszer próbálkoztak. Nem tudom, mi volt az oka annak, hogy nagyobb lett az előnyünk, mint vártuk. A verseny kapcsán pedig fogalmam sincs, mi lesz, mivel a hosszú etapok nehéznek bizonyultak számunkra. A Ferrari volt a leggyorsabb péntek délután és szombat reggel is”– utalt Vettel két edzéselsőségére, valamint a hosszú etapokra.

Sebastian Vettel (Fotó: Moy / XPB Images) Sebastian Vettel (Fotó: Moy / XPB Images)

 

A Ferrari ezúttal is jobb volt pénteken

Ez utóbbi, azaz a péntek délután futott versenyszimulációk érdekes képet festettek az erőviszonyokról. A leggyorsabbnak ezen a téren Kimi Räikkönen bizonyult, aki csapattársa váltógondjai miatt egymaga teljesítette a Ferrari programját – jóllehet, ő is csak a lágy gumikkal futott hosszú etapot, mivel a szuperlágy abroncsait korábban kockásra fékezte.

Räikkönen összesen 23 kört teljesített egy szuszra a sárga Pirellikkel, átlagideje pedig 1:12,890 másodperc volt. Nico Rosberg ugyanezen keveréken 19 kört teljesített, 1:13,200 másodperces átlaggal. Lewis Hamilton mindeközben a szuperlágy abroncsokon futott egy 15 körös etapot, s ért el 1:13,037-es átlagot. A csata tehát valóban szorosnak ígérkezik.

És ezt Vettel is így érzi. „Egyszerű a helyzet: általában szombatról vasárnapra képesek vagyunk javulni. Vagy legalábbis elérni, hogy ne nőjön tovább a Mercedesszel szembeni hátrányunk. Nem álmodozunk, tudjuk, hogy nem mi vagyunk az esélyesek, de a célunk, hogy nyomást gyakoroljunk rájuk.”

 

Hamiltonék ezúttal hibába hajszolhatók?

Ha valahol, Ausztriában talán sikerre vezethet ez a módszer. Lewis Hamilton és Nico Rosberg ugyanis a hétvége során feltűnően sokat csúszkált. Például az időmérő edzés legkiélezettebb helyzetében, a Q3 hajrájában… Lehet, hogy itt valóban megingathatóak az Ezüstnyilak? „Számomra ezt annyit jelent, hogy a határon voltak” – mondta Vettel riválisai hibáiról. „Én elégedett vagyok az autóm versenytempójával, bízom a kocsiban, ami a Red Bull Ringen különösen fontos a féktávokon, de a középső részen található gyors balkanyarokban is.”

Ami a hibákat illeti, Hamilton az első, Rosberg az utolsó kanyarban veszítette el az irányítást autója fölött. Vettel számára jó hír lehet, hogy Hamilton nem tűnt teljesen elégedettnek autójával. „Nico egész idő alatt három-négy tizeddel előrébb volt. Nem éreztem jónak az autóm egyensúlyát, alulkormányzott volt az autóm, ezért kicsit meredekebbre állíttattam az első szárnyat. Ezt követően két gyors kör is összejött” – magyarázta a címvédő.

A harmadik nekifutásnál Hamilton aztán az első kanyarban kicsúszott. Rosberg azonban nem tudta kihasználni ezt – ő a köre végén csúszott a kavicságyba. Elmondása szerint mit sem tudott csapattársa hibájáról, csupán annyit, kockáztatnia kell. És a nagy nyomás végül őt is hibába hajszolta. „Pontosan azt a két tizedet hoztam be addig, amivel Lewis előttem volt. Muszáj volt kockáztatnom, hogy találjak még egy századot. De a nyolcas kanyarban a műfűre hajtottam, ami talán még vizes volt. Tény: túl későn fékeztem az utolsó kanyar előtt. Hogy a műfűnek volt-e köze a kicsúszáshoz, nem tudom” – nyilatkozta a német.

Nico Rosberg (Fotó: Charniaux / XPB Images) Nico Rosberg (Fotó: Charniaux / XPB Images)

 

Bizonytalan stratégia

Mindez tehát esélyt jelenthet a Ferrari négyszeres bajnoka előtt – más kérdés, hogy a stratégia ezen a versenyen is inkább a Mercedesnek kedvezhet, tudniillik a jóslatok szerint könnyen lehet, hogy egykiállásos versenyt látunk majd. „Ha így lesz, nem lesz valami nagy a mozgásterünk. Jobb lenne a két kiállás, de egyelőre nem világos, ezzel mit érhetünk el” – magyarázta Vettelt. „Pénteken nem sokat körözhettem, de szerencsére Kimi sok adatot gyűjtött. Esély mindig van, úgy fest, megvan a szükséges versenytempónk is, ami jó kiindulópont. Az egyetlen, ami nem tetszett, hogy ennyire nagy volt a hátrányunk az időmérőn.”

 

Ezúttal a Williamsre is érdemes odafigyelni!

A Mercedes és a Ferrari párharca közepette mindazonáltal nem szabad figyelmen kívül hagynunk egy harmadik istállót sem: a Williamst. A csapat tavaly pole-t szerzett az osztrák pályán, mely úgy fest, idén is fekszik autójuknak. A britek ráadásul számos újítással érkeztek meg Spielberbe: új padlólemez, új hátsó szárny és motorborítás – ez összességében nagyobb leszorítóerőt eredményezett számukra, még ha így már nem is ők számítanak a leggyorsabbnak az egyenesekben.

„Az új elemek mind jól működnek. Talán már nem mi vagyunk a leggyorsabbak, de a kanyarokban sokkal jobbak lettünk” – állapította meg elégedetten a hatodik helyről rajtoló Bottas.

Mindez a versenyen segítségükre lehet. Felipe Massa a péntek szabadedzéseken futott hosszú etapjaival ugyanis rendkívül meggyőzőnek tűnt. 11 körös átlagideje csupán 0,1 másodperccel volt rosszabb, mint Räikkönené és Hamiltoné, teljes 26 körös etapját tekintve pedig szuperlágy gumin futott 1:12,947-es átlaga jobbnak bizonyult Hamilton ugyanezen gumin elért 15 körös etapjának átlagánál (1:13,037).

„A hosszú etapunk során nagyon következetesek voltunk. Ha vasárnap meg tudjuk ismételni ezt, tartani fogjuk a lépést. A múlt évben ez volt az első futam, amikor dobogós helyezésért harcolhattunk, most már van rutinunk, jobban is dolgozunk” – emelte ki Massa.

Bottas pedig hozzátette: „Ez lehet az egyik legjobb versenyünk idén. Tudjuk, hogy Hülkenberg nehezebben boldogul majd a versenyen, mint mi. Ezért a lehető leghamarabb túl kell jutnom rajta, különben sokba kerülhet ha mögé ragadok. Pénteken láttuk a tempónkat, ez alapján reménykedhetünk. De hosszú futam vár ránk.”

Felipe Massa (Fotó: XPB Images) Felipe Massa (Fotó: XPB Images)

További tartalmak