Nyolc futam ment le eddig a 2015-ös bajnokságból, s ebből mindössze egyetlen alkalommal (Malajzia) fordult elő, hogy nem Mercedes-versenyzőnek szólt a himnusz a díjátadón. A csapat idei hét futamgyőzelméből ráadásul hat kettős győzelem volt – és annál a bahreini kivételnél is csak Nico Rosberg fékhibájának volt köszönhető, hogy Kimi Räikkönen a németek autói közé ékelődött.
Ha egy éve elképesztő Mercedes-dominanciáról beszéltünk, idén új jelzőt kell keresnünk a csillagos márka fölényére, tudniillik a brackely-i csapat jelenleg még jobban áll, mint tavaly ilyenkor. Az idén megszerezhető 344 pontból összesen 328-at szereztek meg (vagyis csak 16-ot hullajtottak el), s ezzel 27 egységgel több áll a nevük mellett, mint 2014-ben.
Makulátlan megbízhatóság
Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a gyorsaságukat megőrizték, de emellett jelentős mértékben javítottak megbízhatóságukon is. Az Auto Motor und Sport statisztikájából tudniillik az derül ki, hogy Lewis Hamiltonéknak ezen a téren sincs ellenfelük. A mezőnyből jelenleg már csupán két istálló, ők és a Williams mondhatják el magukról, hogy valamennyi alkalommal mindkét autójukkal célba értek. Ám mivel a grove-iaknál Valtteri Bottasnak hátproblémája miatt ki kellett hagynia az idénynyitót, Felipe Massa pedig két alkalommal kört kapott, a Mercedes az egyetlen csapat, amely idén valamennyi lehetséges versenykilométert teljesítette.
A németek neve mellett 4823 kilométer áll az Osztrák Nagydíj után, a Williams 4507 kilométerrel követi őket, míg a harmadik helyen a Force India áll, 1 kilométerrel kevesebbel, mint a brit rivális. Mindez azt is bizonyítja, hogy nemcsak a gyári Mercedes, de maga a Mercedes-erőforrás is a legjobb idén. V6-os turbójuk gyakorlatilag csak egyetlen alkalommal, Nico Hülkenberg kínai kiesésekor mondta fel a szolgálatot.
Persze a Ferrarinak sem kell szégyenkeznie, hiszen a negyedik és ötödik helyen az ő motorjukat használó csapatok állnak – s gyári alakulatuk csupán azért rekedt meg 4421 versenykilométernél, mert Kimi Räikkönennek Ausztráliában egy elhibázott kerékcsere, Ausztriában pedig az első körös balesete miatt kellett föladnia a versenyt.
A versenykilométerek alapján összeállított megbízhatósági rangsort a Pastor Maldonadóval eddig csak kétszer célba érő Lotus, az első versenyeken még pályára is alig lépő Manor, valamint a pocsék idényt futó McLaren zárja – a wokingiak tekintélyes lemaradásával.
Csapat | Versenyben megtett km | |
1. | Mercedes | 4823 |
2. | Williams | 4507 |
3. | Force India | 4506 |
4. | Sauber | 4467 |
5. | Ferrari | 4421 |
6. | Red Bull | 4244 |
7. | Toro Rosso | 4140 |
8. | Lotus | 3577 |
9. | Manor Marussia | 3396 |
10. | McLaren | 2826 |
A Mercedes más területeken is lépéselőnybe került
Ami a Mercedes megbízhatóságát illeti, egyfelől dicséret illeti a tavaly még problémás területen sokat javító mérnököket, másfelől viszont ki kell emelni, hogy a németek helyzetén jelentős mértékben javít a tény, hogy továbbra is komoly tempóelőnyben vannak a többiekkel szemben. Ez ugyanis számos járulékos előnnyel is jár. Például azzal, hogy fölényük tudatában bizonyos versenyeken, amikor magabiztosan vezetnek, takarékoskodhatnak erőforrásukkal, növelendő ezáltal azok élettartamát. Vagy például azzal, hogy a kerékcseréknél megengedhetik maguknak, hogy odaajándékozzanak pár tizedet riválisaiknak, csak hogy biztosra menjenek. Ez utóbbit a Ferrari még nem engedheti meg magának, és ausztráliai vagy ausztriai elrontott kiállásaik bizonyítják, az efféle nyomás időnként túl nagy teher.
A Mercedes-motor strapabíróságáról mindent elmond, hogy első idei erőforrásuk nem kevesebb, mint hat hétvégét bírt ki, s a gyári és a partnercsapatok csak Kanadában vetették be a második hajtóegységet, miközben a Ferrari már háromnál, a Red Bull és a McLaren pedig már a büntetéseket érő 5.-6. motornál tart.
A riválisok számára még ennél is félelmetesebbnek tűnhet, hogy ezzel a sebességgel és megbízhatósággal a Mercedes a fejlesztések terén is komoly előnyt harcolt ki magának. A szezonját már leíró Renault mellett ugyanis ők az egyetlen motorgyártó, amely még nem vetett be egyetlen módosító pontot sem erőforrása teljesítményének javításához – és ez 2016-ra nézve még igencsak jól jöhet nekik. Kényelmes helyzetük ráadásul lehetővé teszi, hogy tovább finomítsanak a megbízhatóságot növelő részleteken – például az ERS hűtésén, mely korábban rendszeresen problémát okozott nekik –, s ezáltal a még tökéletesebbé tegyék a már amúgy is verhetetlen versenyautójukat.