Musorujsag
Élő Eredmények

Többszörös helyzeti előnyben a Mercedes

Auto Motor und Sport, F1Fanatic
Mercedes-dominancia minden téren. A csillagos márka 2014 után ismét uralja a bajnokságot, ám fölényét még nyomasztóbbá teszi, hogy immáron nemcsak a sebesség, de a megbízhatóság terén is mindenki fölé nőtt.
Lewis Hamilton, Nico Rosberg (Fotó: Batchelor / XPB Images) Lewis Hamilton, Nico Rosberg (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Nyolc futam ment le eddig a 2015-ös bajnokságból, s ebből mindössze egyetlen alkalommal (Malajzia) fordult elő, hogy nem Mercedes-versenyzőnek szólt a himnusz a díjátadón. A csapat idei hét futamgyőzelméből ráadásul hat kettős győzelem volt – és annál a bahreini kivételnél is csak Nico Rosberg fékhibájának volt köszönhető, hogy Kimi Räikkönen a németek autói közé ékelődött.

Ha egy éve elképesztő Mercedes-dominanciáról beszéltünk, idén új jelzőt kell keresnünk a csillagos márka fölényére, tudniillik a brackely-i csapat jelenleg még jobban áll, mint tavaly ilyenkor. Az idén megszerezhető 344 pontból összesen 328-at szereztek meg (vagyis csak 16-ot hullajtottak el), s ezzel 27 egységgel több áll a nevük mellett, mint 2014-ben.

 

Makulátlan megbízhatóság

Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a gyorsaságukat megőrizték, de emellett jelentős mértékben javítottak megbízhatóságukon is. Az Auto Motor und Sport statisztikájából tudniillik az derül ki, hogy Lewis Hamiltonéknak ezen a téren sincs ellenfelük. A mezőnyből jelenleg már csupán két istálló, ők és a Williams mondhatják el magukról, hogy valamennyi alkalommal mindkét autójukkal célba értek. Ám mivel a grove-iaknál Valtteri Bottasnak hátproblémája miatt ki kellett hagynia az idénynyitót, Felipe Massa pedig két alkalommal kört kapott, a Mercedes az egyetlen csapat, amely idén valamennyi lehetséges versenykilométert teljesítette.

A németek neve mellett 4823 kilométer áll az Osztrák Nagydíj után, a Williams 4507 kilométerrel követi őket, míg a harmadik helyen a Force India áll, 1 kilométerrel kevesebbel, mint a brit rivális. Mindez azt is bizonyítja, hogy nemcsak a gyári Mercedes, de maga a Mercedes-erőforrás is a legjobb idén. V6-os turbójuk gyakorlatilag csak egyetlen alkalommal, Nico Hülkenberg kínai kiesésekor mondta fel a szolgálatot.

Persze a Ferrarinak sem kell szégyenkeznie, hiszen a negyedik és ötödik helyen az ő motorjukat használó csapatok állnak – s gyári alakulatuk csupán azért rekedt meg 4421 versenykilométernél, mert Kimi Räikkönennek Ausztráliában egy elhibázott kerékcsere, Ausztriában pedig az első körös balesete miatt kellett föladnia a versenyt.

A versenykilométerek alapján összeállított megbízhatósági rangsort a Pastor Maldonadóval eddig csak kétszer célba érő Lotus, az első versenyeken még pályára is alig lépő Manor, valamint a pocsék idényt futó McLaren zárja – a wokingiak tekintélyes lemaradásával.

Csapat Versenyben megtett km
1. Mercedes 4823
2. Williams 4507
3. Force India 4506
4. Sauber 4467
5. Ferrari 4421
6. Red Bull 4244
7. Toro Rosso 4140
8. Lotus 3577
9. Manor Marussia 3396
10. McLaren 2826

 

A Mercedes más területeken is lépéselőnybe került

Ami a Mercedes megbízhatóságát illeti, egyfelől dicséret illeti a tavaly még problémás területen sokat javító mérnököket, másfelől viszont ki kell emelni, hogy a németek helyzetén jelentős mértékben javít a tény, hogy továbbra is komoly tempóelőnyben vannak a többiekkel szemben. Ez ugyanis számos járulékos előnnyel is jár. Például azzal, hogy fölényük tudatában bizonyos versenyeken, amikor magabiztosan vezetnek, takarékoskodhatnak erőforrásukkal, növelendő ezáltal azok élettartamát. Vagy például azzal, hogy a kerékcseréknél megengedhetik maguknak, hogy odaajándékozzanak pár tizedet riválisaiknak, csak hogy biztosra menjenek. Ez utóbbit a Ferrari még nem engedheti meg magának, és ausztráliai vagy ausztriai elrontott kiállásaik bizonyítják, az efféle nyomás időnként túl nagy teher.

A Mercedes-motor strapabíróságáról mindent elmond, hogy első idei erőforrásuk nem kevesebb, mint hat hétvégét bírt ki, s a gyári és a partnercsapatok csak Kanadában vetették be a második hajtóegységet, miközben a Ferrari már háromnál, a Red Bull és a McLaren pedig már a büntetéseket érő 5.-6. motornál tart.

A riválisok számára még ennél is félelmetesebbnek tűnhet, hogy ezzel a sebességgel és megbízhatósággal a Mercedes a fejlesztések terén is komoly előnyt harcolt ki magának. A szezonját már leíró Renault mellett ugyanis ők az egyetlen motorgyártó, amely még nem vetett be egyetlen módosító pontot sem erőforrása teljesítményének javításához – és ez 2016-ra nézve még igencsak jól jöhet nekik. Kényelmes helyzetük ráadásul lehetővé teszi, hogy tovább finomítsanak a megbízhatóságot növelő részleteken – például az ERS hűtésén, mely korábban rendszeresen problémát okozott nekik –, s ezáltal a még tökéletesebbé tegyék a már amúgy is verhetetlen versenyautójukat.

Nico Rosberg (Fotó: XPB Images) Nico Rosberg (Fotó: XPB Images)

További tartalmak