Musorujsag
Élő Eredmények

Alonso és Lauda Vettelt védte – a Pirelli ultimátumot adott

Motorsport.com, Auto Motor und Sport
Nem marad a Forma–1-ben a Pirelli, ha nem kap tisztességes tesztlehetőségeket – jelentette ki a cég sportigazgatója. A versenyzőkkel, csapatokkal és Bernie Ecclestone-nal folytatott megbeszélésen mindeközben többen is megvédték a gyártót bíráló Sebastian Vettelt.
Pirelli gumik (Fotó: xpbimages.com) Pirelli gumik (Fotó: xpbimages.com)

Az ilyesmit hívják ultimátumnak. Azt követően, hogy a FOM és Bernie Ecclestone teljes mellszélességgel kiállt a spái defektjei miatt sokat szidott Pirelli mellett, a gumigyártó saját helyzetét erősítendő most követeléssel állt elő: amennyiben nem kapnak év közbeni teszteket a következő szezonban, hogy megfelelően fel tudjanak készülni a várhatóan gumifronton is komoly változásokat hozó 2017-re, eszük ágában sincs a Forma–1-ben maradni.

Paul Hembery, a cég sportigazgatója mindezt azon a megbeszélésen közölte, melyet Bernie Ecclestone hívott össze a pénteki monzai szabadedzések között. A találkozó a hírek szerint több mint egy órán át tartott, a vezető versenyzők (Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Fernando Alonso), valamint az élcsapatok (Mercedes, Ferrari, Red Bull) képviselői mellett pedig a Pirelli elnöke, Marco Tronchetti Provera is részt vett rajta. „A múltban egy gumigyártó akár évi százezer kilométert is tesztelhetett, nekünk még egy autónk sincs ahhoz, hogy kipróbáljunk valamit” – mutatott rá a probléma lényegére Hembery.

„Szükség van az évközi tesztekre 2017 előtt, mert sok problémával nézünk szembe, hiszen az autók drámaian megváltoznak majd. Nem elég annyi, hogy egyszerűen felteszel szélesebb abroncsokat a kocsikra” – fogalmazott a Pirelli sportigazgatója a Motorsportnak. Noha a szakember elmondta, konkrét ütemtervük még nincs, azt szeretnék, hogy legalább hat tesztre kerüljön sor, háromnapos bontásban, melyeken egyenként egy vagy két csapat vesz részt. A kérdésre, ha nem teljesül ezen feltételük, szerződésüket sem hosszabbítják meg, Hembery határozott választ adott: „Igen. Nem tehetik meg ezt, nem folytathatjuk ugyanígy, mint most, amikor gyakorlatilag egyáltalán nem is dolgozhatunk.”

 

Alonso és Lauda is kiállt Vettel mellett

Mint arról beszámoltunk, a pénteki eszmecsere vége az lett, hogy Ecclestone és a Pirelli illedelmesen megkérte a résztvevőket, a jövőben ne a média nyilvánossága előtt bírálják a gumikat, ha problémájuk adódik vele. Az Auto Motor und Sport ugyanakkor arról számolt be, hogy a Spában az olaszok ellen felszólaló Vettelt többen is védelmükbe vették az egyeztetés során. A német ismét elmondta, elfogadhatatlannak tartja, hogy ilyen defektek történjenek, Fernando Alonso pedig kiállt kollégája mellett, s elmondta, azért nem bíznak meg a használt gumikban, mert egyszerűen túlságosan kevés információt kapnak róluk, valamint a hasonló esetek vizsgálati eredményeiről.

Bernie Ecclestone utóbbi kapcsán megjegyezte, defektek mindig is voltak az F1-ben, ám erre a volt versenyző Niki Lauda is Vettelék pártjára állt. „Ez igaz, Bernie. Viszont az én időmben tíz perccel később én már a gumigyártó irodájában ültem, és tudni akartam, miért durrant szét a gumi. És csakis akkor voltam elégedett, ha megnevezték az okát. És nem vitáztunk erről két héten át…” – mondta.

A kommunikáció kapcsán Hembery és a versenyzők végül a szorosabb együttműködésről állapodtak meg, s a szakember kiemelte, a jövőben szeretnék, ha a versenyzők is tanácsokkal látnák el őket a gumifejlesztésekben. „Hibáztunk abban, hogy nem kommunikáltunk eleget a versenyzőkkel. De bennük van hajlandóság arra, hogy együtt dolgozzanak velünk. Most leginkább megfelelő tesztprogramra lenne szükségünk, és a versenyzőknek is bele kell folyniuk a termék fejlesztésébe. Mivel most nem érintettek ebben, ellentétek vannak” – ismerte el a sportigazgató.

Hembery azt is megerősítette, hogy a résztvevőket arra kérték, zárt ajtók mögött bírálják a gumikat. Lauda azonban ennek kapcsán megjegyezte, mindez kissé irreális kérésnek tűnik a mai világban. „Ma a versenyző éppen csak kiszáll az autójából, máris ott van az arcában húsz mikrofon. Az én időmben előbb elmentem a csapatfőnökhöz vagy a gumigyártóhoz, és ott kongattam meg a vészharangot. Akkor még tévé sem volt, és nem kellett azonnal válaszokat adnod” – mutatott rá a kérdés egy másik vetületére.

További tartalmak