Musorujsag
Élő Eredmények

Stílustanulmány: Sennától Hamiltonig – így fékeznek a nagy bajnokok!

Motorsport
A Brembo segítségével izgalmas betekintést nyerhetünk, mi a különbség és hasonlóság Ayrton Senna, Alain Prost, Michael Schumacher, Fernando Alonso, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton stílusa között!

 

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: Batchelor / XPB Images) Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Vajon ki a legjobb versenyző a Forma–1-ben? – tesszük fel gyakran a kérdést, amire választ viszont aligha lehet adni. Még egy adott mezőny tagjait is nehéz lenne rangsorolni, egymástól teljesen eltérő korokban versenyző bajnokok között pedig gyakorlatilag lehetetlenség az összevetés. Vannak viszont kiváltságosok a paddockban, akik nem csupán látják a különbséget, de egyúttal alkalmuk nyílik olyan titkok megismerésére is, amelyekből mindennél jobban meg lehet ismerni egy versenyzőt. Például abból, hogyan fékez egy-egy kanyar előtt. Mert a stílus ugyebár maga az ember – s ez a bölcsesség az F1-re is igaz.

A Motorsport munkatársa, Jonathan Noble nemrégiben a fékgyártó Brembo egy kiadványának bemutatóján vett részt, s az olasz cég mérnökei segítségével betekintést nyerhetett a múlt és jelen nagy bajnokainak fékezési stílusába. Nagyon árulkodó jellemvonásokat vetítettek elé. Számos módszer, számos sajátosság, de hasonló eredmény – így fékezett Gilles Villeneuve, Ayrton Senna, Michael Schumacher, Fernando Alonso, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel!

 

Gilles Villeneuve

Mindenki agresszív már-már extrém módon vad versenyzőként emlékszik rá – a Brembo szakemberei is. Elmondásuk szerint a hómobilversenyeken szerzett tapasztalatai erősen kihatottak fékezési módjára. A gyártó idősebb mérnökei valóságos rémálomként beszéltek arról, mennyire túlterhelte a fékeket, s mennyire megkínozta őket.

Ayrton Senna

A Brembo mérnökei kiemelték, semelyik másik versenyzőjük nem használt olyan magas hidraulikus nyomást, mint a háromszoros bajnok. Leírásuk szerint egyike volt azon első versenyzőknek, aki megértette, mennyire fontos a technikai innováció. Az átlagnál kisebb főfékhengert használt, hogy ezzel növelje a rendszer egészének hatékonyságát. Ezenkívül pedig azon kevesek egyike volt – ha nem az egyetlen –, aki személyesen tesztelt bizonyos különleges fejlesztéseket, melyek merevebbé, s ezáltal erősebbé tehették a fékrendszert.

Ayrton Senna az 1986-os Magyar Nagydíjon - MTI Fotó: Bara István Ayrton Senna az 1986-os Magyar Nagydíjon – MTI Fotó: Bara István

Alain Prost

A francia stílusa a beszámolók szerint teljesen eltért az örök rivális Sennáétól. Nem volt olyan agresszív a fékekkel – ahogy autójával sem. Rendkívül letisztult stílus jellemezte, nem is bánt annyira erőteljesen a fékpedállal. A mérnökök úgy emlékeznek, sosem volt különleges kérése a fékekkel kapcsolatban (szemben Sennával), nem szerette, ha túl rövid és túl erős a fékpedál, és soha nem is használta őket extrém módon. A fő szempontot nála mindig a megbízhatóság és a fékrendszer tökéletesítése jelentette.

Michael Schumacher

A Brembo mérnökei szerint a legösszeszedettebb versenyző volt, akivel az évtizedek alatt együtt dolgoztak, rendkívül következetes és kiegyensúlyozott köridőkre volt képes. Elvárta, hogy a fékek ugyanoly magas szintet képviseljenek, mint ő maga. Rendszerint rövid, rendkívül érzékeny fékeket igényelt, miközben óriási erőt volt képes kifejteni a pedálra. A legfőbb elvárása az volt, hogy a fékek minden körülmények között állandó szinten üzemeljenek, s ne adják jelét a kopásnak a verseny egésze alatt.

Michael Schumacher a 2006-os Ferrarival (Fotó: Davenport / xpb.cc) Michael Schumacher a 2006-os Ferrarival (Fotó: Davenport / xpb.cc)

Sebastian Vettel

Hogyhogynem a Brembo emberei is Schumacherrel állították párhuzamba, mégpedig technikaközpontú szemléletmódja, tökéletességre törekvése miatt. A legsajátosabb tulajdonsága, hogy rendkívül érzékeny a fékek anyagára is, s még a legkisebb eltérést is megérzi. A szakemberek kiemelték, a jelenlegi mezőnyből ő az egyetlen, aki képes különbséget tenni két eltérő szénszáltípusból készült fék között is! Külön jellemzője a négyszeres világbajnoknak, hogy az időmérő edzéseket új szett fékkel szereti elkezdeni, amely még jobban fog, s ezáltal jobb időt érhet el vele egy körön. Schumacherhez hasonlóan ő is a rövid és nagyon érzékeny fékpedált részesíti előnyben, melyre komoly nyomást képes gyakorolni.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB Images) Sebastian Vettel (Fotó: XPB Images)

Fernando Alonso

Vad, mégis finom. Alonso rendkívül alapos a fékrendszert illetően, fékezését elsősorban az óriási erőkifejtés, valamint a nagyon rövid reakcióidő jellemzi. A Brembo szakemberei kiemelték, miközben a fékekkel fizikai szempontból roppant agresszív, vezetési stílusa rendkívül tiszta, s mindenféle tapadási viszonyok mellett képes gyorsan elérni, de sosem túllépni a határt. Leírásuk szerint amolyan élő blokkolásgátlóként is működik: szinte alig blokkolja kerekeit, miközben maximálisan kihasználja a gumik tapadását.

Fernando Alonso (Fotó: Photo4 / XPB Images) Fernando Alonso (Fotó: Photo4 / XPB Images)

Lewis Hamilton

Alonsóval ellentétben ő agresszív stílusával a blokkolások embere, aki szereti feszegetni, de mindenekelőtt érezni a határt. A mérnökök szerint teljes mértékben az első tengelyre helyezi a hangsúlyt. Nagyfokú reaktivitás jellemzi, sokszor megy túl a gumik tapadási határán fékezéskor, ez vezet a füstölős fékezésekhez, és csak azt követően ragadja meg az irányítást, hogy padlóig nyomta a fékpedált. A leírás szerint a britnek tökéletesen uralnia kell az autóját a kanyarok bejáratánál, s ha már elkezd kanyarodni, gyakran fölengedi a gázpedált. Fékezésének első része egészen addig tart, amíg el nem fordul, és ez is csak az ívbelső kerék blokkolásának valószínűségét növeli. A mérnökök szerint egyedül a fékhőmérséklet terén ismer korlátokat, ettől eltekintve rendkívül agresszív, ugyanakkor látványos és eredményes a stílusa.

Egyebek mellett Lewis Hamilton füstölős elfékezése is kimaradt az adásból (Fotó: Photo4 / XPB Images) Lewis Hamilton füstölős elfékezése Szuzukában (Fotó: Photo4 / XPB Images)

További tartalmak