Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedes téli ajánlata, amiből senki sem kért...

Auto Motor und Sport
A múlt télen olyan ajánlattal állt elő a Mercedes, amely megoldást kínált egyes csapatok nehéz helyzetére – ám senki sem kért belőle. A Red Bull-mizéria közepette Toto Wolffék most igyekeztek új vetületet adni az egyre problémásabb motorkérdésnek.
Toto Wolff és Paddy Lowe (Fotó:  XPB Images) Toto Wolff és Paddy Lowe (Fotó: XPB Images)

Túl drágák az új hibridmotorok – halljuk gyakran a csapatok panaszát. Sok szakértő ezt, azaz a költségek drasztikus megugrását tartja az új motorformula egyik legfőbb hibájának, valamint a kisebb alakulatok anyagi nehézségeinek fő okának. Most, a Red Bull motorok körüli huzavonája során azonban kiderült, a Mercedes év elején ajánlott egy megoldási lehetőséget – csak éppen senki sem kért belőle…

A németek felismerve, hogy a költségproblémák nekik is ártanak, mert rossz hírét viszik az új technológiáknak, a télen felajánlották a résztvevőknek az úgynevezett olcsómotorokat. Ezen hajtóegységekért nagyjából 10 millió eurót, azaz a mostani árnál úgy 7 millióval kevesebbet kértek volna. Partnereik cserébe hosszabb élettartamú erőforrást kaptak volna, amely viszont teljesítmény tekintetében elmaradt volna a gyári csapatétól. „Ezeket a motorokat kizárólag kevésbé kiélezett beállításokkal kínáltuk volna. A csapatok így akár két, legfeljebb három erőforrással teljesíthették volna a szezont” – magyarázta a sportigazgató, Toto Wolff az Auto Motor und Sportnak.

Ezen kikötés persze nem csoda, hogy elriasztotta a többi csapatot. „Az olcsómotor három-négy tizeddel lassabb lett volna körönként” – árulta el a technikai vezető, Paddy Lowe. Futamot tehát aligha lehetett volna nyerni vele, s tán a dobogós helyezésekre is kevés esély mutatkozott volna velük – de megbízhatóságukból egyes csapatok, akiknek a bajnoki helyezés után kapott pénz szempontjából minden pont kincs, még így is profitálhattak volna belőle. A kiváló autóval rendelkező, de a Renault megbízhatósági problémái miatt a bajnokságban csupán 7. helyen álló Toro Rosso például még jól is járhatott volna egy ilyen erőforrással.

„Még csak kérdést sem kaptunk egyetlen csapattól sem. Senki sem akart ilyen motort” – árulta el Wolff, mintegy föltéve kezeit: nem rajtuk múlt, hogy továbbra sem csökkent a V6-osok ára. A Mercedes ezen ajánlata ugyanakkor meglehetősen kétélű: alternatívát kínáltak, s erre hivatkozva most mondhatják, hogy ők próbálkoztak a probléma megoldásával; ugyanakkor olyan módon tették, amely feltételeiből adódóan a legkevésbé sem volt vonzó a partnerek számára.

A helyzet kísértetiesen hasonlít a Red Bull mostani helyzetére: az osztrákok versenyképes motort akarnak, de riválisaik csak kevésbé versenyképeset kínálnak (pontosabban csak kínáltak…) nekik – s az eredmény: patthelyzet. A Red Bullnak nemet mondó Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene pedig ugyanúgy értetlenül áll az előtt, hogy egyesek őket tartják felelősnek azért, hogy a sportág most két csapatot is elveszíthet. És ez rávilágít arra, hogy a hibát talán nem az egyes résztvevők háza táján, sokkal inkább a rendszer egészében lenne érdemes keresni…

 

További tartalmak