Musorujsag
Élő Eredmények

Amiért a Ferrarinak szüksége van Räikkönenre

Speedweek, Autosport, Sky Sports
Sok kritikát kap Kimi Räikkönen, miután sorozatban második szezonjában is messze elmaradta a teljesítménye csapattársáétól. Maurizio Arrivabene elárulta, mindezek ellenére miért hosszabbítottak vele szerződést.
Kimi Räikkönen (Fotó: xpbimages.com) Kimi Räikkönen (Fotó: xpbimages.com)

Sebastian Vettel a győzelmek terén 3-0-ra vezet vele szemben, a dobogós helyezések számában 13-2-re, miközben 266 pontja áll Kimi Räikkönen 135 pontjával szemben. Nem fest túl jól a finn versenyző 2015-ös mérlege – s ezt ő maga is elismeri. Igaz, úgy véli, 2014-hez képest még mindig sokkal jobban áll. „Több tekintetben sokkal jobb, de bizonyos okok miatt még mindig nem olyanok az eredmények, mint szeretném” – értékelt nemrég a „Jégember”. „Csapatként erősebbé váltunk az előző évhez képest, amikor nem volt meg a tempónk. Idén egészen jók vagyunk, de az eredmények nem elég jók. Voltak fájó pillanatok, de az F1 már csak ilyen. Ha hibázol, megfizetsz érte. Már korábban is voltam ilyen helyzetben, de biztosra veszem, hogy megtaláljuk a kiutat, és jövőre az eredményeink is jobbak lesznek.”

Räikkönen úgy érzi, előrelépni azáltal tudnak majd a következő évben, hogy csökkentik a hibák számát – technikai és vezetői oldalon egyaránt. „Egyszerűen túl sok dolog alakult máshogy, mint ahogy terveztük” – magyarázta.

Räikkönen teljesítménye kapcsán azonban nemcsak a versenyzőt, csapatát is érik bírálatok, hiszen a nyáron annak ellenére is meghosszabbították a szerőzédüket 2016-ra, hogy számos pályázó volt a helyére. Bernie Ecclestone nemrég azonban föltette a kérdést: „Ki garantálja, hogy bárki más jobb munkát végezne nála a Ferrarinál?” Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke ugyancsak kiállt döntésük helyessége mellett, és rávilágított arra, miért is volt fontos számukra Räikkönen maradása. „A GPDA (a versenyzők érdekvédelmi szervezete – a szerk.) felmérése szerint Kimi a Forma–1 legnépszerűbb versenyzője. Akik tehát azt állítják, hogy Räikkönent nem kedvelik a futamok követői, azoknak fogalmuk sincs a marketingről. De mi természetesen nem azért tartottuk meg őt, mert szép szőke haja és kék szeme van. Nem, azért, mert az összetételt tekintve még egy fiatal csapat vagyunk, és szükségünk van az egyensúlyra. Kimi egy átlag fölötti versenyző, Vettellel együtt pedig nagy szerepet játszik abban, hogy a csapatot újra visszavigyük az élre” – érvelt az olasz.

Maurizio Arrivabene, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel és Sergio Marchionne (Fotó: Photo4 / XPB Images) Maurizio Arrivabene, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel és Sergio Marchionne (Fotó: Photo4 / XPB Images)

Räikkönen mint csapatember. A „hűvös finnről” kialakult sztereotípia nem éppen erről szól. A Sky Sports, az F1 mezőnyét hétről hétre kísérő boxutcai tudósítója, Ted Kravitz azonban kiemelte, a látszat nagyon is csal, s ráviilágított, mi is teszi valódi csapatemberré Räikkönent.  „Alig beszél, így a külső szemlélő számára nem tűnik éppen igazi csapatjátékosnak. De ha kicsit mélyebbre ásunk, rájöhetünk, hogy valamennyi műszaki hiba miatti kiesés, tesztelésre váró elem – sok szükségesen elvégzendő munka, sok balszerencse – rá nehezedett teherként. De ő határozottan védi a csapatát, soha nem elégedetlenkedik miatta, nem panaszkodik, nem dobálózik. Hogy nem beszél, ilyenkor ajándék. Ha megkérdezik, csalódott-e egy futam után, ő azt feleli, nem tudja, mi történt. Soha nem mérges ezek miatt. Az emberek emiatt úgy vélik, nem is érdekli, de valójában csak a csapatát védi, igazi csapatjátékosként. Szerintem a Ferrari ezt tiszteli leginkább benne” – fogalmazott.

Martin Brundle kiemelte, emellett az is fontos, hogy mindeközben teljes a béke közte és Vettel között, aki így mindenféle belső feszültség nélkül lehet a csapat húzóembere. „Ő a Ferrari vezére, Kimi pedig elég gyors ahhoz, hogy segédkezzen neki – egy nagy név, akit legyőzhet –, politikailag pedig teljesen semleges. Kimi nem egy cselekvő módon agresszív versenyző az autón kívül. Szerintem azért tartották meg őt, mert elégedettnek akarják látni a fő emberüket” – vélekedett.

Maurizio Arrivabene, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel (Fotó: Bearne / XPB Images) Maurizio Arrivabene, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel (Fotó: Bearne / XPB Images)

Majd hozzátette, szerinte Räikkönen ugyanakkor nem mindig tölti be megfelelően a „másik versenyző” szerepét. „Az a gond, hogy ha nyerő autójuk van, Vettelnek pedig rossz napja, szükség van a másik versenyzőre, aki megnyerheti a versenyt. A Ferrarinak korábban nem volt ilyenje. Amikor Michael Schumacher nem nyert a domináló autójával, a másik fickónak kellett volna a helyébe lépnie. Kimivel ennek meg kéne lennie, de nincs meg teljesen. Mikor volt utoljára a pole-ban, 2008-ban? Mindig Alonso és Vettel voltak azok, akik éltek a lehetőségekkel. Kimi a Lotusnál jó volt, mert egy nagyon különleges autót vezetett akkoriban, ami különlegesen bánt a gumikkal. És azt kell mondjuk, ő és Grosjean nagyon jónak tűntek azokban az autókban. Mindketten jó versenyzők, de nem szupersztárok, és szerintem mások is ugyanilyen jól teljesítettek volna azokkal az autókkal” – relativizálta a finn 2012-es és 2013-as teljesítményét.

További tartalmak