Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedes már túljutott a 900 lóerőn – és nincs megállás!

Motorsport, jamesallenonf1.com
Hiába vár nagy előrelépést a riválisoktól, közben a Mercedes sem áll le motorja fejlesztésével. Elmondásuk szerint messze nem érték még el a plafont – ráadásul a többiek számára ijesztően ható számokkal és jóslatokkal is előálltak!
Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com) Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

A Mercedes F1-es erőforrásait előállító brixworth-i gyárba pénteken a média munkatársai voltak hivatalosak, ahol nem más, mint a motorrészleg vezetője, Andy Cowell kalauzolta el őket a mérnökök kevéssé ismert világában. És érdekes adatokkal szolgált a sokak által bírált jelenkori hajtóegységekről.

A Mercedes-dominanciát már megunó szurkolók bizonyára abban reménykednek, hogy az elmúlt két évben megállíthatatlan csapat a motorformula harmadik évére elkezd kifogyni a lendületből, Cowell azonban most rossz hírrel szolgált számukra. „Az elmúlt években sokat javultunk a fejlesztések révén. Két év versenyzés során nagyot léptünk előre, és nem látom okát annak, hogy ez lelassuljon. Nem gondolnám, hogy bárki is úgy hinné, már elértük a teljesítőképességünk határát. Amit máig a hőenergia hatékonysága terén elértünk, egyszerűen őrület!” – nyilatkozta a szakember.

Ez utóbbi terület, vagyis a hőenergia visszanyerése egyébként meghatározó részét képezi a németek eddigi sikereinek. Miután az eredetileg a turbólyuk „kitöltésére” használt MGU-H-nak – szemben a fékezési energiát hasznosító MGU-K-val – nincs lekorlátozva a maximálisan leadható teljesítménye, a gyártó erre összpontosítva nemcsak plusz lóerőket nyert ki az erőforrásából, de egyúttal jelentősen csökkentette az üzemanyag-fogyasztást is, hatékonyabbá téve ezzel az egész autót.

Cowell elmondása szerint a jelenlegi erőforrások 50%-os a hatékonysággal üzemelnek, ami annyit jelent, az üzemanyag elégetéséből származó energia felét tudják felhasználni teljesítményleadás formájában. A belső égésű motorok életének kezdetén (azaz több mint száz éve) ez az érték mindössze 12% volt, és a hagyományos belső égésű motoroknál, így a 2013-as V8-asoknál is csak a 29%-ot érte el. Az azóta látott ugrásszerű fejlődés – a turbó és az energia-visszanyerő rendszerek segítségével – úgy következett be, hogy közben 100 kilogrammban korlátozták a felhasználható benzinmennyiséget, miközben a 2005-ben még 20 ezres fordulatszámon pörgő V10-es motorokhoz képest a mostani erőforrások csekély, csak 12 ezres fordulatszámon üzemelnek.

100 kilogramm üzemanyagból összesen 1240 kw energia állítható elő – elméletben. Ennek ugyanis csak a fele adódik le végül a kerekeken keresztül. A fejlődés viszont folyamatos. A mérnökök pedig közben egyre kisebb motorokat gyártanak, és arra is figyelniük kell, hogy minél kisebb legyen a kopás mértéke. A 2014-ben bevezetett, sokat bírált turbók és egyéb rendszerek a szakember beszámolója szerint összesen 37%-kal javítottak az üzemanyag-hatékonyságon.

Andy Cowell ( Fotó:  Moy / XPB Images) Andy Cowell ( Fotó: Moy / XPB Images)

Túl a 900 lóerőn – és még nincs vége

Ennél félelmetesebbnek tűnő adat, hogy Cowell elmondása szerint a Mercedes 2015-ös erőforrása már túlszárnyalta a 900 lóerőt, s 2016-ra legalább akkora fejlődésen megy majd keresztül, mint a múlt télen. A motorrészleg vezetője konkrét számokkal persze nem szolgált, ám azt megerősítette, bőven vannak még kiaknázatlan lehetőségek a V6-os turbókban. „Továbbra is növelni fogjuk a teljesítményt. Hogy egyre nehezebbé válik-e növelni? Igen, ez így van. Azonban még sok olyan terület van, ahol apróbb javulás érkezik. Olyan ez, mint aranyat bányászni. Kőkeményen dolgozol, nagyon mocskos leszel, de újra és újra szép nagy rögöket találsz, amitől mosolyogni kezdesz. És mi még mindig találunk ilyen rögöket” – rémisztgette a riválisokat.

„A termikus hatékonyság egyre javul. Ahhoz képest, ahol 2014-ben álltunk, 2015-ben nagyot léptünk előre – és ez vélhetően 2016-ban is folytatódni fog. Nyilvánvaló, hogy nagy ütemben fogunk előre haladni, mert még itt sem értük el a korlátokat. Amikor végigsétálok a gyárban, sosem hallok olyat, hogy bárki azt mondja, ez a legjobb, amit tenni tudtunk, elértük az optimumot” – fogalmazott elégedetten.

Szavaiból pedig az következik, harmadik év ide, tapasztalat oda, ha valamely rivális meg akarja törni a Mercedes egyeduralmát, annak bizony nincs más választása, mint az eleve nagy tempót diktáló németeknél is gyorsabban fejleszteni motorját.

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

A Mercedes tart a Hondától
Komoly fenyegetésként tekint a Hondára a Mercedes motorguruja. Andy Cowell szerint félrevezető lehet a japánok múlt évi gyengélkedése.
F1 Hírek